Skal jeg vælge agent eller egen sælger i Polen

Jeg repræsenterer tre mindre virksomheder som producerer udstyr til plastindustrien. Vi oplever, at flere af vore kunder flytter deres produktion udlandet, herunder Polen og vil derfor gerne starte op med at sælge til plastproducenterne i Polen i fællesskab. Hvordan kan vi bedst komme i gang?<B> </B><I> <i> <i>Mvh Anonym

Der er flere muligheder. Enten kan I deles om en eksportchef, bosiddende i Danmark, eller I kan etablere et salgskontor i Polen. I kan også engagere en agent i Polen til at varetage jeres salg.

Umiddelbart vil jeg mene, at salg af produkter, som jeres kræver tilstedeværelse på markedet.

Det polske marked kan være vanskeligt grundet sprog mv., og salgsprocessen for jeres produkter kan strække sig over lang til og med mange møder, før pennen kommer på papiret.

Om I vil bruge egen sælger eller bruge en agent afhænger af, hvor meget kontrol I ønsker over sælgeren. Agenten er jo en selvstændig erhvervsdrivende, som har sine egne interesser at forfølge.

På den anden side kan I opnå en hurtigere indtrængning på markedet, hvis I finder den rette agent, som i forvejen har plastindustrien som kundegruppe. Jeres økonomiske engagement vil være mindre, hvis I vælger agentløsningen, da omkostningen til denne hovedsageligt udgøres af en procentdel af salget. En fornuftig løsning kunne derfor være at starte med en agentløsning og viser det polske marked sig at være af stor strategisk betydning for jer, kan denne løsning eventuelt senere konverteres til, at I etablerer jer med eget salgskontor. Husk blot på at tænke denne mulighed ind, når I laver en kontrakt med en agent!



Med venlig hilsen

Esben Uhrenholt