Saxo Bank ryster schweizerlussing af sig

Efter et solidt 2016 har Saxo Bank vendt stort underskud til millionoverskud, viser bankens årsregnskab.

Saxo Banks adm. direktør, Kim Fournais. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Efter et grumt millionunderskud i 2015 er den danske investeringsbank med hovedsæde i Hellerup, Saxo Bank, tilbage med millionoverskud på bundlinjen.

I 2016 landede Saxo Bank et overskud på 302,4 mio. kr. før skat, viser bankens netop offentliggjorte årsregnskab.

Resultatet for 2016 er mere end en milliard kr. bedre i forhold til året før, hvor Saxo Banks regnskab viste et minus på 778 mio. kr., da banken måtte tage et kæmpesmæk efter tab på schweizerfranc.

»Vi er tilfredse med det positive resultat for 2016. Den finansielle sektor er under hastig forandring, og vi er særdeles godt positioneret til at kapitalisere på denne udvikling, og vi forventer derfor at øge væksten yderligere i de kommende år,« siger adm. direktør i Saxo Bank, Kim Fournais.

I 2016 har Saxo Bank investeret massivt i udvikling af ny teknologi. Banken har blandt andet lanceret verdens første fuldt digitale obligationshandelsløsning og en ny kapitalforvaltningsservice, SaxoSelect, der giver kunder adgang til kapitalforvaltning.

»Med disse services står banken stærkt i forhold til at tiltrække og servicere nye kundesegmenter,« siger Kim Fournais.

Bankens driftsindtjening endte på 2,9 mia. kr. i 2016, hvilket er en stigning på 38 pct. i forhold til 2015. Samtidig fortsatte stigningen i kundeindskud til handel sidste år og steg med næsten 15 mia. kr. til et historisk højt niveau på 92,3 mia. kr. ved udgangen af året.

Saxo Banks engagement med det konkursramte bycykelselskab Gobike slår igennem i regnskabet, da Saxo Bank allerede nu har afskrevet lånet til Gobike fuldt og garantierne delvist. Samlet er der tale om et beløb på op mod 120 mio. kr. i engagementet med Gobike.

Saxo Bank meddelte i januar i år, at banken ville fyre 50 personer globalt - heraf 31 ansatte i Danmark. Årsagen var, at banken havde gennemført nogle effektiviseringer og digitaliseret nogle processor, og at banken hellere ville bruge penge på IT-investeringer frem for lønninger, lød forklaringen fra firmaets finansdirektør, Steen Blaafalk.

Omkostninger til medarbejdere og administration udgjorde 2,1 mia. kr. i 2016, svarende til en reduktion på 9 pct. sammenlignet med 2015 primært på grund af mindre omkostninger til marketing, sponsorater og juridiske ydelser.