SAS vil spille Airbus ud mod Boeing

Det skandinaviske flyselskab overvejer at gå hele vejen og i fremtiden kun have én mellemdistance-flytype. Dermed er der lagt op til budkrig flyproducenterne imellem.

Her ses en bagagemedarbejder siddende i et af SAS' 737-fly i Arlanda-lufthavnen ved Stockholm. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHAN NILSSON
Det kan være en omkostningsmæssig fordel at have flere flytyper, der er skræddersyet til hver deres formål - men det modsatte kan også være en fordel. SAS er gået sidstnævnte vej og er nu nede på to flytyper, når det gælder mellemdistancen. Og ifølge branchesitet Check-in kan de to en dag ende med at blive én.

»Vi skal snart til at se på, hvornår vi skal starte udskiftningen af mellemdistanceflåden, da det er en langvarig proces. Vi ser meget seriøst på hvordan vi kan etablere en enhedsflåde med kun én flytype,« siger koncerndirektør i SAS Flemming Jensen ifølge Check-in.

Fidusen for det skandinaviske luftfartsselskab er, at den kan skære udgifter væk ved at have få flytyper, da hver flytype kræver hvert sit lager af reservedele og værktøj samt specialuddannede flymekanikere. Derudover peger Flemming Jensen ifølge Check-in på, at man ved at skære helt ind til én flytype på mellemdistancen givetvis kan presse de to dominerende flyproducenter Boeing og Airbus ud i en lille priskrig, hvilket alt andet lige er i SAS' interesse.

Pt. har SAS både Boeing 737-fly og Airbus 320 til mellemdistancen. De har base i hver sin lufthavn, henholdsvis Stockholm og København. SAS har allerede lagt ordrer ind på den nye version af Airbus 320, kaldet Neo, og de fly bliver leveret fra 2016.

Det er dog i Flemming Jensens optik ikke ensbetydende med, at SAS allerede har valgt, hvilken hest det skal satse på. Det afhænger blandt andet af den fremtidige markeds- og konkurrencesituation.

»Det er klart, at vi vil gerne kunne tage vores andel af væksten i markedet. Men præcis hvordan vi vil gøre det er ikke afgjort endnu. Det afhænger af markedssituationen til den tid,« siger Flemming Jensen ifølge Check-in.