SAS begraver stridsøksen

De danske SAS-medarbejderne har lovet af forsage strejker, og SAS-ledelsen har kvitteret ved at ændre beslutningen om at fratage SAS Danmark ansvaret for ruter til Oslo og Stockholm. Dermed er første skridt mod samarbejde og strejkefrihed taget, mener partern.

Der er nu udsigt til fly til tiden i Københavns Lufthavn. Også aktiemarkedet glædede sig, kursen på SAS-aktierne gik seks procent op i går. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Brian Berg
Der er udsigt til arbejdsløshed for den ellers så flittigt benyttede stridsøkse i SAS.

På et pressemøde i går offentliggjorde SAS-medarbejdernes faglige organisationer, at de har tilbudt SAS at forsage strejkevåbnet og i stedet slå ind på samarbejdets vej.

Til gengæld kunne SAS-ledelsen fortælle, at de har afblæst den omlægning af produktionen, der blev vedtaget efter de danske strejker i foråret. Omlægningen ville fratage danske SAS-medarbejdere ansvaret for ruterne i den såkaldte hovedstads­triangel, dvs. ruterne mellem Oslo, Stockholm og København, og koste flere hundrede danske kabineansatte deres job.

»Jeg har modtaget et brev fra de faglige organisationer, som jeg vil kalde et unikt brev. Her udtrykker de opbakning til vores Strategi 2011, og de siger, at de vil arbejde for at holde fred i København. Det viser fantastisk mod og og indsigt,« lød det fra en synligt lettet Mats Jansson, der har været under voldsomt pres som følge af strejkerne i Danmark og Sverige i foråret.

Ifølge SAS-bossen signalerer brevet en stor vilje til at sikre stabilitet i SAS Danmark, og derfor har ledelsen besluttet at justere beslutningen om at fjerne ruteproduktion fra København. Fremover får SAS Danmark lov at beholde halvdelen af ruterne mellem København og Stockholm samt halvdelen af ruterne til Oslo.

Samtidig lover ledelsen at udvikle sit lederskab, sikre en anden samtaletone og fremlægge en model for medejerskab til samtlige medarbejdere i SAS-koncernen, ganske som omtalt i Strategi 2011.

Ingen garantier
Topchefen vil dog ikke garantere, at SAS-kunder i København aldrig mere vil opleve strejker.

»Men dette er et fantastisk vigtigt skridt mod den kulturelle turn-around, der er så vigtig for, at vi kan nå målene i Strategi 2011,« siger Mats Jansson.

De faglige organisationer bag det imødekommende brev er kabinepersonalets CAU, Dansk Pilotforening, Luftfartsfuntionærerne, Ekspeditionsarbejdernes Klub, flytekningerne og Ledernes hovedorganisation, der tilsammen repræsenterer ca. 95 pct. af SAS-medarbejderne.

»Samarbejdet bliver ikke lyserødt fra den ene dag til den anden. Men nu har startskuddet lydt, og vi håber, at vi fremover kan løse problemerne på en anden måde end ved strejker,« siger formand for luftfartsfunktionærerne og talsmand for de seks fagforeninger, Nickolas Fischer.

Fagforeningerne glæder sig over, at SAS Danmark alligevel ikke mister produktionen af ruterne til Oslo og Stockholm, men i stedet bevarer halvdelen på begge destinationer. Det samme gør SAS Danmarks adm. direktør.

»Det betyder, at vi bevarer kontrol over hovedstads­trianglen, som fremover vil være delt 50-50, så der altid er forsyningssikkerhed for fly mellem de skandinaviske hovedstæder,« siger Susanne Larsen.

Tror du på et strejkefrit SAS?

»Jeg tror på, at det, de faglige organisationer har skrevet, det mener de. Og jeg tror på, at vi er på vej mod en modernisering af samarbejdet, som vil betyde, at vi i fremtiden vil løse konflikter på anden vis end ved strejke,« siger hun.

En arbejdsmarkedsekspert, der tidligere har udtalt, at SAS havde behov for »parterapi« betegner forliget som bemærkelsesværdigt.

»Det er et strategiskifte, for de har jo hidtil brugt strejkevåbnet masser af gange. Det vidner om, at de føler sig presset på beskæftigelsen, fordi SAS ville flytte ruter ud af landet,« siger Flemming Ibsen, lektor ved Aalborg Universitet.

Han vurderer, at organisationerne med løftet om fredspligt ikke har givet sig selv nogen kattelem tilbage til strejkekulturen, når forhandlingerne om Strategi 2011 skal gennemføres.