Polaris-chef: Der ligger mange opkøb til højrebenet

Polaris køber for første gang en regulær detailforretning, som kapitalfonden sammen med de øvrige ejere bl.a. vil drive fremad via opkøb. Nye folk på vej ind i bestyrelsen. Opdateres

Det lugter af snarlige opkøb i en danske modebranche, efter offentliggørelsen af at kapitalfonden Polaris er på vej ind som majoritetsaktionær i Hansen & Pedersen, som driver tøjkæden og engrosvirksomheden Wagner/Texman.

Til Business.dk siger adm. direktør i Polaris, Jan Johan Kühl:

”Vi skal nå vores vækstmål og det indebærer bl.a. opkøb. Vi har prøvet at købe virksomheder op mange andre gange, så det vil ikke være fremmed for os, hvis en del af væksten skal komme den vej fra,” siger han.

Tøjeksperten er den af de virksomheder, der offentligt har meldt ud, at de overvejer et ejerskifte. Så det ligger vel lige til højrebenet, at I køber dem?

”Jeg tror, at der ligger en del ting til højrebenet, som du siger. Men jeg vil ikke pege på konkrete sager. Mange har meldt ud at de overvejer et salg og skulle nogle kontakte os med henblik på et ejerskifte, så vil vi se på de ting, der kommer ind,” siger Jan Johan Kühl.

I meddelelsen skriver I, at Wagner/Texman faktisk på mange områder er en utrolig veldrevet og lønsom virksomhed i vækst. Men hvis de har så stærk en platform, hvad skal de så med Jer?

”Vi mener, at vi kan bidrage med en hel del ting. Virksomheden har flyttet sig til et godt niveau, så det i dag er en super god kæde, veldrevet, god vækst og med en god indtjening. Men hvordan kommer de videre derfra? Der har de brug for en sparringspartner og kapitalpartner, så de kan blive større,” siger Polaris-chefen.

Har I egentlig nogen erfaring fra detailbranchen?

”Ikke direkte. Men i flere af vores sager har vi siddet hos leverandører til detailhandlen, Bl.a. hos Louis Poulsen Lightning, Dansk Droge, Dansommer og Novasol. De virksomheder har nogle af de samme karakteristika med direkte forbrugerkontakt. Derudover tager vi en ny bestyrelse med ind. Jeg kan ikke afsløre, hvem de folk er. Men de kan sikre brancheerfaring,” siger Jan Johan Kühl.

Går I så ind og trumfer en ny strategi igennem – eller kører I videre ad samme spor som de tidligere ejere?

”Det er en vækststrategi vi har lavet sammen med både ledelsen og ejerne. Inden vi endelig skriver under, så bruger vi altid en del tid med ledelsen og ejerne, hvis de ønsker at deltage, for at finde ud af, hvad skal den fremtidige strategi være. Det er ikke smart, hvis vi først skal finde ud af det, når vi har fået nøglerne,” siger Jan Johan Kühl.

Hvad går så Jeres strategi ud på? Hvor meget og hvor hurtigt skal I vokse på top- og bundlinjen?

”Jeg vil ikke sætte konkrete mål på, men vi skal fortsætte den flotte organiske vækst samt supplere med opkøb,” siger Polaris-chefen.

Wagner/Texman har de seneste år vokset hurtigere end markedet med en organisk omsætningsvækst omkring de 15 pct. i forhold til markedsvæksten omkring de 7 pct.