PFA-formand lover: Alle kunder er stillet lige

PFA's bestyrelsesformand Svend Askær forsikrer nu om, at ingen kunder får bedre vilkår end andre i form af aftaler med garanteret højt afkast på Kundekapital

PFA bygningen Marina Park i København Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

PFA-formand Svend Askør gyder nu olie på vandene efter en af PFA's største kunder, HK/Privat, i lørdagens Berlingske Business krævede en forklaring på, at selskabet har givet nogle kunder særlige garantier om et fast årligt afkast på Kundekapital frem til 2019.

Afkastet er på 20 pct. om året frem til 2017 og mindst 10 pct. om året fra 2017 til 2019:

”Siden ordningen med KundeKapital blev etableret i PFA, har alle kunder fået præcis den samme forrentning af deres individuelle KundeKapital. Sådan vil det også være i fremtiden, fordi det netop er det bærende princip i ordningen,” siger Svend Askær i en meddelelse, der bekræfter eksistensen af aftaler, der rækker længere ud i fremtiden end 2014, 2015, og 2016, som bestyrelsen har lovet et afkast på 20 pct. om året på Kundekapital på.

”Men der er ingen grund til bekymring. At enkelte kontrakter af forskellige årsager tidsmæssigt rækker ud over bestyrelsens nuværende tilsagnsperiode, ændrer ikke på, at alle PFA’s kunder er lovet præcis den samme forrentning af den individuelle KundeKapital. Og det løfte vil selvfølgelig blive overholdt,” siger Svend Askær.

Lørdag erkendte PFA-direktør Lars Ellehave-Andersen, at PFA's direktion har garanteret afkast på en del af kundernes pensioner til en enkelt kunde frem til 2019 uden at have fået det godkendt i bestyrelsen. Det har ikke været muligt at få en mundtlig kommentar Svend Askær om hans holdning til, at direktionen har givet garantier, der rækker længere end dem, som bestyrelsen har vedtaget.