PFA-bestyrelse holdt uden for afkastløfte

Berlingske Business kan i dag afsløre en PFA-kundeaftale, som lover et afkast på 20 pct. frem til 2017. Den er blevet bevilget uden bestyrelsens vidende.

Har PFA gjort forskel på de forskellige kunder og løfter om særlige rentegarantier? Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere
Fold sammen

Den absolutte top i landets største pensionsselskab har ydet afkastgaranti til kunder langt ud i fremtiden uden bestyrelsens vidende. Man har på PFAs kundekapital lovet 20 pct. i afkast om året i en lavrentetid på trods af, at bestyrelsen i PFA kun har godkendt sådanne afkastgarantier til kunder i 2014, 2015 og i 2016.

Berlingske Business er i besiddelse af en del af aftalen, som netop lover en kunde en garanti fra 1. august 2014 til 1. august 2017. Nu erkender PFAs koncerndirektør, Lars Ellehave-Andersen, at denne aftale er indgået uden bestyrelsens vidende:

»PFAs bestyrelse har ikke været orienteret om, at denne ene kontrakt har indeholdt løfter om en godtgørelse, som tidsmæssigt rakte ud over bestyrelsens beslutning om at forrente den individuelle kundekapital med 20 pct. til og med 2016,« bekræfter Lars Ellehave-Andersen, som svarer på vegne af PFA, selv om Berlingske Business egentlig havde rettet spørgsmålet til PFAs formand, Svend Askær.

Sagen er særdeles interessant, fordi PFA er under beskydning fra Finanstilsynet for at finansiere rabatter til udvalgte kunder ved brug af midler, som tidligere er blevet sparet op i PFA (kollektive bonushensættelser). Fredag forklarede Lars Ellehave-Andersen, at alle kunder stilles lige og får et bestyrelsesgodkendt afkast i frem til 2016 på 20 pct. om året på kundekapital. Men det er altså ikke tilfældet.

Ifølge Berlingske Business’ oplysninger har PFA endda givet afkastgarantier endnu længere frem i tiden. PFA-kunden har nemlig fået en garanti for, at PFA helt frem til 2019 giver en lignende godtgørelse på mindst ti pct. i afkast på kundekapital, bekræfter Lars Ellehave-Andersen, der forsvarer sig med, at den særlige godtgørelse til kunden er hentet hos PFAs egenkapital og ikke hos den kollektive kundekapital, som man ikke må bruge til rabatter.

Hos en af PFAs allerstørste kunder HK/Privat undrer formand Simon Tøgern sig over de særlige garantier, som er givet til kunder hos PFA. Hans forbund har nemlig ikke fået lignende garantier og vil nu gå til PFAs bestyrelse med sagen.

»Vi har en rigtigt god aftale med PFA. Og jeg har svært ved at se, at andre kan forhandle bedre aftaler, når vi er PFAs største kunde med en femtedel af opsparingen i PFA. Men det er klart, at jeg vil sige til min kollega i PFA-bestyrelsen, at han skal spørge ind til, hvad den garanti handler om,« siger Simon Tøgern.