PC-bryllup mellem topproducenter på vej

Lenovo, som overtog IBMs PC-afdeling, bekræfter forhandlinger om at overtage Packard Bell for at stå stærkere i Europa. Det giver fin mening, mener analytiker, for tiden er inde til en fusion.

Hvad man ikke har, må man købe sig til. Derfor er kinesiske Lenovo, som købte IBMs PC-afdeling for tre år siden, nu på opkøbsjagt, og den hollandbaserede PC-fabrikant Packard Bell er udset som trofæ, fordi Lenovo står svagt i Europa. Og det giver god mening med en udtyndning i antallet af PC-producenter, mener en analytiker.

Lenovo er verdens tredjestørste PC-producent efter Hewlett-Packard og Dell. Men Lenovos salg i Europa er ikke så stort, at firmaet kan klemme sig ind på top 5-listen.

Det er Packard Bell godt nok heller ikke, men Packard Bell har navnlig de seneste par år gjort sig meget synlig i handelen og udsalgsannoncerne.

»Lenovo og Packard Bell passer fint sammen. De henvender sig til stort set forskellige købergrupper. Packard Bell havde i andet kvartal i år syv procent af salget af stationære PCer til private herhjemme og syv procent af det bærbare marked til private.

Lenovo har derimod uendeligt lidt salg til private men er til gengæld med 25 procent af erhvervsmarkedet den største sælger af bærbare PCer i Danmark. Lenovo står også for 15 procent af erhvervssalget af stationære PCer,« siger senioranalytiker Anders Elbak fra analysehuset IDC.

Lenovo solgte mellem april og juni i år 4,8 millioner PCer på verdensplan og sidder på otte procent af verdensmarkedet. Dell er med 15 procent næsten dobbelt så stor og HP med 18,2 procent endnu større.

Lenovo har selv meldt ud, at selskabet ønsker at købe en mellemstor PC-producent, som er omkring 800 millioner dollars værd. Og det er netop Packard Bell, som i oktober 2006 blev solgt af det japanske NEC til IT-igangsætteren John Hui.

Packard Bell var engang ledende PC-producent i USA men trak sig i 1999 ud af verdens største PC-arena for at fokusere på Europa. Både Lenovo selv og John Hui bekræfter, at et ægteskab mellem de to nu drøftes.

Acer klar i kulissen
Avisen Hong Kong Economic Journal skrev tirsdag, at også det fremstormende, taiwanesiske Acer var interesserede i Packard Bell. Acer sagde i april, at det havde planer om at købe et PC-selskab inden for tre-fem måneder for at få større markedsandele og ditto vækst. Acer er de seneste år skudt frem som en komet i salgsstatistikkerne i både Europa og resten af verden, navnlig med sine bærbare modeller.

Acer sad i perioden april-juni i år på 7,2 procent af verdensmarkedet for PCer, en fremgang fra 5,2 i samme periode sidste år, har analysehuset Gartner gjort op. Målt på salgstal ligger Acer kun en halv million PCer efter Lenovo. Acer er verdens fjerdestørste PC-producent, men i Europa er Acer nu større end Dell og besætter her andenpladsen. Omkring 40 procent af det samlede, europæiske PC-marked er privat.

»Men både markedet i Danmark og resten af verden er begyndt at bremse noget op, så det vil ikke undre mig, om der sker en konsolidering blandt de største. Det er tidspunktet for det nu,« siger Anders Elbak fra IDC.