Nye fejl fundet i centrale Facebook-målinger

Det sociale netværk lover at rette op på forkerte optællinger på centrale målepunkter, hvor annoncører ikke har nået nær så mange seere, som de troede.

Facebooks aktiekurs fik et tryk nedad, efter at det kom frem, at der er fundet flere fejl i centrale målinger af effekten af at annoncøre på og bruge Facebook erhvervsmæssigt. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC

To måneder, efter at Facebook indrømmede over for annoncører at have oppumpet tallene for, hvor længe folk faktisk så videoreklamer, er der fundet nye fejl i målingerne af, hvordan indhold på Facebook ses og bruges, og som annoncørerne bruger til at beslutte, hvor mange annoncer de køber på det sociale netværk.

Facebook fremlagde onsdag, at en omfattende, intern undersøgelse af målemetoderne viste nye fejl, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Fire centrale målepunkter viser forkert, både for høje og for lave tal. Det gælder målingerne af, hvor mange brugere de betalende annoncører når ud til på ugentlig og månedlig basis, antallet af filmklip, der ses til ende, og den tid, som folk bruger på de artikler, som bl.a. aviser og magasiner lægger fuldtud på Facebook gennem platformen Instant Articles (straksartikler), så de kan ses direkte på Facebook og ikke skal vises gennem en internetbrowser.

Pumpede videotal op

Facebooks optælling af, hvor mange der ser et - ikke-betalt - opslag fra en annoncør, er således i virkeligheden 33 procent lavere over en syvdagesperiode og 55 lavere over 28 dage, end Facebook har opgivet, fordi man ikke har taget højde for, at de samme kan have set opslaget flere gange.

Læsertallet på Instant Articles ligger mellem syv og otte procent for højt, siden funktionen blev indført i august 2015, skriver Wall Street Journal.

De nye fejl sendte Facebooks aktiekurs 2,5 procent ned på børsen i New York.

I september kom det frem, at Facebooks tal for, hvor længe folk brugte på at se filmklip på netværket, var pumpet op med helt op til 80 procent. Facebook har nemlig ikke talt de mange med, som efter mindre end tre sekunder afbryder seningen, eller som slet ikke ser filmklippene.

Lover bod og bedring

Afsløringen medførte hård kritik af Facebook, der lever af annoncer og dermed af at kunne påvise over for annoncører, hvor langt ud annoncerne når, og hvem de rammer. Og netop filmklip er nøglen til, at Facebook stadig kan vokse fremover. Facebook omsatte i 3. kvartal for 7,01 milliarder dollars og havde et overskud på 2,4 milliarder dollars. Langt størstedelen kommer fra annoncer.

Facebook havde ved udgangen af september 1,79 milliarder månedlige, aktive brugere, hvoraf de 1,18 milliarder dagligt bruger deres Facebook-konto.

Efter fundet af endnu flere målefejl lover Facebook nu bedre data, så annoncørerne får et klarere billede af, hvordan de bruger deres penge. Facebook har som første skridt oprettet en ny blog, Metrics FYI, hvor det sociale netværk vil opdatere med oplysninger og korrektioner.

Krav om uafhængige målinger

»Vi ønsker at sikre vores kunders tillid, og at de kan stole på de målinger, som vi leverer,« siger Carolyn Everson, Facebook-direktør for globale markedsløsninger, til nyhedsbureauet Reuters.

Den amerikanske reklamebranches organisation, Association of National Advertisers (ANA), har bedt Facebook om at få sine målemetoder godkendt af det uafhængige medieanalysebureau Media Rating Council.

Facebook anvender flere end 220 forskellige målepunkter.