Facebook har ført annoncører bag lyset i to år

Det sociale netværk har kunstigt pumpet sin succes med at få folk til at se filmklip op med helt op til 80 procent.

Ved at udelade alle dem, der kun så filmklip under tre skunder, har Facebook pumpet sine seertal op med helt op til 80 procent. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JONATHAN NACKSTRAND

Den gennemsnitlige Facebook-bruger har slet ikke set så meget film på sin profil, som Facebook selv har opgivet.

Afsløringen har skabt ophidselse blandt store annoncører og andre, der lægger mange penge hos verdens største sociale netværk, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. For der er ifølge kilder ikke blot tale om en lille overvurdering af tidsforbruget. Filmseningen er af Facebook opgivet 60-80 procent højere, end det egentlig er tilfældet.

Facebook har ellers slået sig stort op på netop folks vilje til at se filmklip, og oplysningerne er derfor pinlige for Facebook. De kan nemlig have betydet, at annoncekøbere har lagt deres penge et forkert sted ved at reklamere gennem Facebook i stedet for hos f.eks. Googles YouTube, Twitter eller som TV-reklamer.

Men de forkerte tal rammer også alle medier og udgivere, der bruger Facebook til at reklamere for deres eget indhold og samtidig tilpasser deres offentliggørelser af nyheder ud fra data, som de kan aflæse af Facebooks brugerstatistikker.

Kort visning talte ikke med

I de seneste to år har Facebook ifølge Wall Street Journal kun talt filmseningen på mere end tre sekunder med under punktet »Gennemsnitlig varighed af videovisning«. Når et klip blev set på mindre end tre sekunder, blev det ikke talt med, og dermed er filmseningen kunstigt blevet pumpet op.

Det er reklamebureauet Publicis Media, der af Facebook selv er blevet forelagt problemet. Facebook er nu i gang med at indføre nye målemekanismer for at kunne give de rigtige tal. Publicis købte i 2015 annoncer for 77 milliarder dollars for sine kunder i hele verden.

»Vi fandt for nylig en fejl i den måde, som vi udregner en af vore videomålinger på. Fejlen er blevet rettet, den har ikke påvirket afregningen, og vi har orienteret vores partnere,« hedder det i en udtalelse fra Facebook.

Facebook havde ved udgangen af juni 1,03 milliarder aktive, daglige brugere. I april-juni sikrede deres aktiviteter som følge af annoncørers interesse for at være til stede Facebook et overskud på 2,05 milliarder dollars.