Ny SAS-plan skal styrke profitten

Fire indsatsområder skal resultere i en omkostningsreduktion i SAS på tre til fem procent om året indtil 2015. Næstkommanderende John Dueholm træder ud af ledelsen

SAS-topchefen Rickard Gustafson er klar med den plan, der skal sikre SAS' drift fremover. Fold sammen
Læs mere
Foto: SCANPIX SWEDEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Afløseren for Core SAS er klar. Spareprogrammet, der givetvis reddede det skandinaviske flyselskabs liv, bliver afløst af et nyt, der indtil 2015 skal barbere tre til fem procent af omkostninger årligt.

Samtidig blander SAS chefkortene på ny, og det betyder blandt andet, at danske John Dueholm, der hidtil har været næstkommanderende, træder ud af ledelsen, skriver SAS i en meddelelse.

Den ny nye strategi hedder "4Excellence", og den er bygget op på fire søjler.

Den første kalder SAS "Commercial Excellence", hvilket dækker over, at selskabet skal have harmoniseret og stærkt produkttilbud. "Sales Excellence" er den anden søjle, og den drejer sig om, at salgsmodellen skal være effektiv og at loyalitet skal belønnes. "Operational Excellence" handler om kvalitet og produktivitet, mens den sidste søjle er People Excellence, som er udnyttelse af ledernes og medarbejderne potentiale.

SAS's mål er at nå holdbar lønsomhed for at give tilstrækkeligt afkast til SAS's ejere.

"SAS skal være nummer ét - Nordens mest værdsatte flyselskab, ved at nå nye højder i kundetilfredshed. SAS skal reducere enhedsomkostningerne med tre-fem procent per år indtil 2015. Og arbejdsglæden skal være blandt de fem bedste inden for hele transportbranchen i Norden og mindske det totale udslip med 20 procent," skriver SAS.

En vigtig forudsætning for at skabe holdbar lønsomhed er SAS' nye mål om at sænke enhedsomkostningerne med de tre til fem procent pr. år frem til 2015.

Det skal ske gennem fortsatte omkostningseffektiviseringer, men også et stærkt fokus på produktivitetsforbedringer, hvor indførslen af kvalitets- og effektivitetsprogrammet Lean i hele virksomheden er en vigtig del.

"Jeg sætter høje, men realistiske mål for SAS, for jeg ved, at vi har meget engagerede og kompetente medarbejdere i alle dele af selskabet," siger Rickard Gustafson og tilføjer:

"Vi skal frigøre medarbejdernes potentiale gennem godt lederskab og øget fokus på de, der har den direkte kontakt med vores kunder. Indførslen af Performance Management giver os et lederværktøj til systematisk målsætning, opfølgning og coaching. Alle medarbejderne skal forstå, hvordan de bidrager til SAS' overordnede mål."

Strategien præsenteres på en telekonference senere onsdag, men sammen med resultatet for tredje kvartal 8. november vil SAS gennemgå en uddybende præsentation af strategien og de finansielle aspekter.