Novo Nordisk tager markedsandele

Den danske diabeteskæmpe vokser fortsat og æder sig nu ind på konkurrenternes andel.

Foto: Sigrid Nygaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Medicinalkoncernen Novo Nordisk tager i stigende hast markedsandele fra konkurrenterne på diabetesmarkedet.

Det viser en gennemgang af årsregnskaberne for de tre store insulinproducenter.

Det amerikanske magasin Forbes taler om Novo Nordisks "medicinske mirakel"

Novo Nordisks samlede diabetes-forretning voksede med 22 pct. til knap 46 mia. kr., mens Sanofi-Aventis oplevede en vækst på 18 pct. til 32 mia. kr. og amerikanske Eli Lilly oplevede en vækst på 4 pct. til 20 mia. kr. i sin diabetesforretning.

Inden for moderne insuliner har Novo Nordisk øget sin markedsandel fra 38 pct. i 2008 til 40,5 pct. i 2009, mens Sanofi-Aventis har måttet se sin andel falde til 42 pct. fra 43 pct. og Eli Lillys andel er uændret 18 pct.