Netto-salg giver milliardgevinst

Dansk Supermarked havde et bedre resultat for 2010 end forventet og kan se frem til milliardgevinst for Nettosalg i 2011.

Foto: Kristian Brasen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk Supermarked var ligesom resten af den danske branchen presset af et 2010 med hård konkurrence og dalende priser. Alligevel klarer Dansk Supermarked, der omfatter Netto, Bilka, Føtex og Salling, sig bedre end analytikernes forventninger, viser årsrapporten for 2010 fra A.P. Møller-Mærsk.



Væksten i den danske del begrænsede sig til 1,4 procent, mens den i udlandet var 8,4 procent. Størstedelen af den store udenlandske vækst skyldes dog ifølge A.P. Møller-Mærsk en gunstig valutakursudvikling. I alt betyder det en samlet vækst på 3,5 procent og en omsætning på 59,3 mia. kroner.

Overskuddet endte på 2.215 mio. kroner, hvilket er på niveau med sidste år, men dog noget bedre end de forventede 1.935 mio. kroner. Antallet af Netto-forretninger steg med 66 - heraf otte i Danmark, mens Føtex udvidede med to forretninger.



Forventningerne for 2011 er et resultat i samme størrelse som 2010, dog med en ekstra bonus i form af et salg af den britiske del af Netto. Salget er allerede i gang og forventes gennemført ved udgangen af første halvår af 2011. Dermed kan Dansk Supermarked se frem til en gevinst på knap fire milliarder kroner, der først bogføres i dette regnskabsår.