Nervekrig om Vauxhall og Opel

Storbritanniens handelsminister er vred over, at den tyske regering lokker med milliarder for at redde produktionen af Opel i Tyskland. Nu lover han milliarder i tilskud til amerikanske General Motors, hvis de bevarer deres bilproduktion i England.

Foto: Michael Kappeler.
Læs mere
Fold sammen
LONDON: Tusindvis af arbejdspladser er på spil i såvel den britiske som den tyske bilindustri, og det får nu den britiske regering til at angribe den tyske for urent trav, inden amerikanske General Motors måske allerede i næste uge afgør, om den vil beholde sine europæiske aflæggere Opel og Vauxhall i de to lande.

Storbritanniens handelsminister Lord Mandelson er samtidig klar til at skyde britiske skatteyderes penge – muligvis op til 4,25 mia. kr. – ind i General Motors, hvis de bevarer produktionen af Vauxhall i England, hvor der er 5.500 medarbejdere.

Med det britiske udspil er der mellem Storbritannien og Tyskland lagt op til en intens nervekrig om at vinde General Motors gunst og slaget om fremtidens europæiske bilproduktion.

Den tyske regering har med kansler Angela Merkel i spidsen udført et stort lobbyarbejde over for den overvejende statsejede amerikanske bilkoncern. For Angela Merkel har det høj prioritet at få en løsning inden det tyske valg om én måned. Planen var fra tysk side, at Opels bilproduktion i Tyskland skulle overtages af det østrigsk-canadiske Magna, en underleverandør for bilindustrien. På den måde kunne Opels fremtid sikres, ligesom det kunne forhindres, at selskabet forsvandt i forbindelse med en omorganisering eller lukning af det kriseramte General Motors. Opel har 25.000 medarbejdere i Tyskland.

De tyske myndigheder havde lovet at stille 33 mia. kr. til rådighed i offentligt tilskud, så snart en aftale med Magna var underskrevet.

Finansiel indsprøjtning
Umiddelbart troede tyskerne, at aftalen var ved at være i hus, men som Berlingske Tidende skrev i går, har bestyrelsen i General Motors bedt direktionen om at undersøge alternativerne til et salg. F.eks. kunne det være en finansiel indsprøjtning på omkring 22 mia. kr. for at bringe Opel og Vauxhall op i gear igen, er det fremgået af Wall Street Journal.

Forleden understregede Jochen Homann, den stedfortrædende tyske økonomiminister, den tyske regerings håb for Magna-løsningen.

»Vi kunne forestille os at gøre et lån muligt, og så senere finde ud af de præcise omkostninger, og så dele dem med de øvrige europæiske lande,« sagde Jochen Homann.

En talsmand for den britiske handelsminister Lord Mandelson har efterfølgende sagt, at handelsministeren var kritisk over for den tyske tilnærmelse og gjorde det klart, at bestyrelsen i General Motors skulle være objektiv og basere sin beslutning »på kommercielle overvejelser og ikke lade sig diktere af politiske«.

Den økonomiske krise har ramt bilkrisen så hårdt, at den globale efterspørgsel på nye biler i år forventes kun at blive på 50 mio. Sidste år producerede bilindustrien 85 mio. nye biler. Japans tre største bilproducenter, Toyota, Honda og Nissan, har også skåret dramatisk ned p.g.a. stærkt faldende efterspørgsel. Verdens største bilproducent, Toyota, har i første halvdel af i år haft en global produktion på 2.539.673 nye biler – hvilket er 43 pct. færre end samme periode i 2008.