Mislykket redningsaktion: Sidste håb for britisk bilfabrik og 3.500 ansatte er slukket

Både den britiske regering og fagforeninger har kæmpet for at bevare én af de britiske øers største bilfabrikker, siden Honda offentliggjorde planer om at lukke produktionen i Swindon tilbage i februar. Men det har været skønne spildte kræfter. Nu står det klart, at fabrikken lukker og dermed er endnu et alvorligt slag mod den britiske bilproduktion en realitet.

BRITAIN-HONDA/JOBS
Nye biler forlader Hondas fabrik i den britiske by Swindon. Ved udgangen af 2021 er det syn dog historie, da den japanske bilproducent nu bekræfter, at fabrikken ikke står til at redde. Fold sammen
Læs mere
Foto: EDDIE KEOGH

En vis stolthed har været forbundet med den britiske bilindustri, der i snart et århundrede har bygget biler i alle størrelse og prisklasser.

Men truslen om Brexit har tromlet hen over de britiske øer og efterladt en industri, der hænger i tovene efter manglende investeringer, fabrikslukninger og tabte arbejdspladser.

I februar meddelte den japanske bilgigant Honda sin beslutning om at lukke sin fabrik i den britiske by Swindon inden udgangen af 2021. Siden den meddelelse rystede industrien, byen og det politiske system, er der blevet arbejdet ihærdigt på at finde en løsning. Men redningsforsøget er nu mislykket.

Tirsdag slog Honda en tyk streg under, at lukningen står ved magt. Den japanske bilmager vil nu gå i gang med at forhandle afskedigelsesaftaler på plads. Det skriver The Guardian.

I Swindon producerer Honda i dag sin populære Civic-model, hvor i alt 150.000 biler triller ud af fabrikken årligt. Lukningen koster op mod 3500 personer deres job på fabrikken, og det vurderes, at nogenlunde det samme antal job står til at forsvinde hos virksomheder og firmaer, der er underleverandører til fabrikken i Swindon.

»Det er med et tungt hjerte, at vi i dag bekræfter lukningen af Hondas fabrik i Swindon. Vi forstår, hvilken indvirkning denne beslutning har for vores ansatte, leverandører og lokalområdet,« udtaler Jason Smith, der er chef for Hondas bilproduktion i England.

Ifølge The Guardian præsenterede fagforeningen Unite en alternativ plan for Honda, og planen var støttet økonomisk af staten. Det var dog ikke nok for Honda.

Det japanske selskab begrunder lukningen med ønsket om et øget fokus og investeringer på produktion af elektriske biler i Kina, USA og Japan.

Men ifølge The Guardians kilder i bilindustrien spiller den enorme usikkerhed omkring Brexit ligeledes en hovedrolle.

Det flugter også med udtalelser fra bilproducenten selv, der i det forgangne år blandt andet vurderede, at hvis Storbritannien forlader EU uden en aftale, ville det koste virksomheden et tocifret millionbeløb i britiske pund.

Den holdning er på linje med, hvad andre dele af bilindustrien med produktion i England har ytret. Tidligere har blandt andre BMW, Nissan, Jaguar Land Rover og Ford varslet, at Brexit uden en aftale vil få konsekvenser.

Den japanske bilproducent Nissan Motor Co. besluttede sig ligeledes tidligere på året at flytte produktionen af den populære X Trail SUV model fra England tilbage til Japan. Forklaringen var ifølge Nissans talsmand i Europa bekymringer og usikkerheder omkring Brexit.

Samtidig er Ford ved at omstrukturere hele koncernens produktion af biler, og der har været spekuleret heftigt i, hvilke konsekvenser det vil få for den britiske arbejdsstyrke på 12.000 ansatte. Tirsdag kom der en indikation, da Ford valgte at nedlægge 550 kontorjobs i Storbritannien.

En britisk »darling« kan også forlade Storbritannien. Den ikoniske MINI blev i 1994 opkøbt af tyske BMW. Produktionen foregår i stort omfang stadig i Storbritannien, men i marts advarede den ansvarlige for produktionen af MINI hos BMW, at der var stor fare for, at den tyske bilproducent vil lukke den britiske produktion, hvis en hård Brexit bliver en realitet.