Brexit-flugten fortsætter: Nissan flytter produktionen af populær model ud af Storbritannien

Den japanske bilproducent Nissan Motor Co. forbereder sig på at flytte produktionen af en af dens mest populære modeller tilbage til hjemlandet. Årsagen kommer i kølvandet på økonomiske usikkerheder omkring forhandlingerne af Brexit.

FILES-BRITAIN-JAPAN-AUTOMOBILE-POLITICS-BREXIT
Nissan har omkring 7.000 ansatte på dens fabrik i det nordøstlige Sunderland. Det frygtes, at virksomhedens beslutning om at flytte produktionen ud af landet kan have alvorlige konsekvenser for den britiske bilindustri. Fold sammen
Læs mere
Foto: SCOTT HEPPELL/AFP/Ritzau Scanpix

Mens den britiske premierminister Theresa May er i fuld gang med at udarbejde en plan B for Brexit, har den japanske bilproducent Nissan Motor Co. besluttet sig for at flytte produktionen af den populære X Trail SUV model fra England tilbage til Japan. Det skriver Bloomberg News.

Forklaringen skal ifølge Nissans talsmand i Europa, Gianluca de Ficchy, findes i de nuværende bekymringer og usikkerheder, der omgærder forhandlingerne om Brexit.

»Vi anerkender, at dette vil være skuffende for vores britiske afdeling og partnere,« sagde Gianluca de Ficchy i en officiel meddelelse ifølge Bloomberg News i søndags.

»Den fortsatte uvished omkring Storbritanniens fremtid og deres forhold til EU hjælper ikke firmaer som vores, når vi skal planlægge for fremtiden,« fortsatte han.

Den britiske erhvervsminister Greg Clark betegner ifølge Financial Times beslutningen som et hårdt slag for regionen i det nordøstlige England, hvor Nissan skulle have indledt produktionen af bilmodellen. Ifølge ham er producentens udmelding et tydeligt »advarselstegn« om de skadelige konsekvenser af et potentielt hårdt Brexit, hvor Storbritannien vil forlade EU uden en aftale.

Vince Cable, partileder for Liberaldemokraterne

»Det er et enormt psykologisk såvel som økonomisk slag.«


Britisk bilindustri stagnerer

Nissans udmelding falder ifølge Bloomberg News oven i en allerede stagnerende britisk bilindustri. Således faldt de samlede investeringer i industrisektoren sidste år med 46 procent, da producenter som reaktion på Brexit ikke opgraderer maskiner og fabrikker. Nissan indgik i 2016 en aftale med Storbritannien om at producere SUV-modellen i den nordøstengelske by Sunderland, efter at den britiske regering forsikrede firmaet om, at deres investeringer i landet ikke ville blive berørt af forhandlingerne om Brexit.

Men nu har det politiske såvel som økonomiske kaos om Brexit sat en streg over den forsikring. Og ifølge andre britiske politikere er der fare for, at andre firmaer og organisationer vil følge Nissans eksempel og flytte deres produktion ud af Storbritannien.

»Det er et enormt psykologisk såvel som økonomisk slag,« sagde partilederen for Liberaldemokraterne Vince Cable til det britiske Sky News. »Jeg tror, at Brexit tydeligvis er en stor faktor for beslutningen. Det er måske en af flere, men det er naturligvis en betydelig faktor, og det er ikke kun for Nissan, for de samme beregninger bliver lavet gennem hele branchen,« konstaterede han.

Brexit kaster dyster skygge over virksomheder

Forhandlingerne om Brexit vil ifølge Bloomberg News med al sandsynlighed vare frem til den endelige deadline den 29. marts, hvor Storbritannien efter aftalen skal forlade unionen. Der er endnu ikke noget gennembrud i de turbulente forhandlinger, og dermed kaster potentialet for et hårdt Brexit en dyster skygge over britiske virksomheder. Premierminister Theresa May forventes igen at tage til Bruxelles i et nyt forsøg på at lande en aftale, der vil tilfredsstille samtlige politiske parter, og som også vil berolige virksomhedernes investeringer i landet, skriver Bloomberg News.

Imens har Nissans beslutning om at flytte produktionen ført til, skriver The Times, at flere ministre i den konservative regering nu overvejer at trække 60 millioner pund (over 511 millioner danske kroner) i støtte til Nissan. I deres meddelelse om beslutningen beroliger Nissan med, at beslutningen ikke vil føre til fyringer eller nedskæringer af de 7.000 arbejdsstillinger, der er på fabrikken i Sunderland.

»Vores arbejdsstyrke i Sunderland har vores fulde tillid og vil fortsætte med at drage fordel af investeringsplanerne for Juke og Qashqai,« sagde Gianluca de Ficchy med henvisning til andre bilmodeller, der bliver produceret i det nordøstlige England.

Steve Turner, vicegeneralsekretær for bilbranchens fagforening Unite

»Vi er meget bekymrede over udsigten til, at praktikpladser og yderligere arbejdspladser forsvinder, for dem har lokalsamfundet virkelig brug for.«


Men ifølge fagforeningen Unite, der repræsenterer ansatte i bilbranchen i Storbritannien, kan udflytningen af produktionen skabe en dyster præcedens, der vil få flere arbejdspladser i den britiske bilindustri til at forsvinde. Således udtrykker vicegeneralsekretær i Unite Steve Turner bekymring for, at bilbranchen vil lide som resultat af Nissans beslutning - og af Brexit generelt.

»Vi er meget bekymrede over udsigten til, at praktikpladser og yderligere arbejdspladser forsvinder, for dem har lokalsamfundet virkelig brug for,« siger Steve Turner til The Guardian.