Mindre fladskærme skal hjælpe B&O i USA

I landet, hvor alt skal være større, venter danske Bang & Olufsen at få bedre fodfæste ved at komme med et lille fjernsyn.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Amerikanerne har brug for mindre fladskærmsfjernsyn, og det skal give danske B&O et større salg i Nordamerika.

Derfor lancerer Bang & Olufsen nu sit 32 tommer Beovision 8-TV med den karakteristiske udskudte bundkant til højttalere på det amerikanske marked, samtidig med at der løbende åbnes nye B&O-butikker.

»Det giver os adgang til en helt ny kundegruppe, som vi hidtil har vi måttet sige nej til, nemlig dem der har brug for et sekundært TV til f.eks. soveværelset eller køkkenet. Nu kan vi endelig levere et apparat til under 4.000 dollars,« siger B&Os direktør for Nordamerika, danske Zean Nielsen. Det svarer til omkring 20.000 kroner.

Han glæder sig over, at B&Os købegruppe i USA er blevet større, samtidig med at kunderne er blevet yngre.

B&O lancerede i oktober 2007 sit 40 tommer store Beovision 7-fjernsyn.

»Det sælger fornuftigt men er for lille til stuen og næsten for stort til soveværelset. Derfor passer Beovision 8 meget fint ind. Ellers har vi tidligere kun haft 40, 50 og 65 tommer-skærme. I Nordamerika er det stadig størrelsen, der betyder noget, og derfor blev 65-tommer fjernsynet da også lavet til USA først,« siger Zean Nielsen.

Endnu to butikker inden maj

Endnu to B&O-forretninger skal åbnes i Nordamerika inden maj, hvor den danske koncerns regnskabsår slutter. Begge vil ligge uden for USA, hvor der de seneste syv måneder er åbnet tre andre B&O-forretninger.

»Planen er, at B&O globalt skal åbne 50 butikker i 2007 og 2008. I Nordamerika skal vi nå fem, og de tre er åbnet. De sidste to er meget snart på plads,« siger Zean Nielsen.

Der findes desuden 21 særlige B&O-forhandlere i USA. De er centreret ved øst- og vestkysterne, og derfor skal de nye B&O-forretninger fylde hullerne på landkortet ud.

Endelig vil B&O ud på det nordamerikanske marked med sin MP3-afspiller, Beosound 6. Den kan ikke konkurrere i tykkelse med f.eks. Apples iPod-serie. Til gengæld vil B&O slå på, at den med 40 timers spilletid kan klare sig dobbelt så længe på batterierne som andre afspillere. Beosound 6 er udstyret med B&Os øretelefoner, som der er stort salg i i USA. Næsten alle Apple-butikker har dem på hylderne.

B&O, der er grundlagt i 1925, har hovedkontor i Struer.