Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skal være nemmere, hurtigere og billigere.
Det er missionen for den danske fintech-virksomhed Swiipe, når det kommer til forbrugernes oplevelse af onlinebetalinger.
Ifølge Swiipes grundlægger og direktør, Anders Riis, går det »alt for langsomt«, når danskerne handler online. Først skal man identificere sig selv med navn og adresse, og så skal pungen frem, så man kan indtaste sine betalingsoplysninger. Samtidig er betalingsgebyrerne »enormt dyre«. Han synes, processen er for besværlig, mens det bør være lige så nemt at handle online som i en fysisk forretning.
Sidste mandag landede et tocifret millionbeløb fra investeringsfonden og innovationsselskabet Finstart Nordic, der er er ejet af Norges næststørste bank, Sparebank 1 SR-Bank, hos Swiipe. Så noget kunne tyde på, at Anders Riis ikke er ene om den tanke.
»Swiipe er en ekstremt interessant spiller på betalingsmarkedet. Selskabets teknologi fjerner friktion for e-commerce-markedet både gennem en bedre brugeroplevelse og mere kundevenlige løsninger på en unik måde,« lyder det fra David Baum, adm. direktør i Finstart, i en pressemeddelelse.
Hos Finstart Nordic tror man, at Swiipe »har et stort potentiale på det internationale marked«, og ambitionerne er da også høje hos fintech-virksomheden, der holder til i Hellerup. Først er målet at udvide kundenettet i Danmark, men der går ikke længe, inden man ekspanderer mod nord. På længere sigt er det også planen, at man vil ramme resten af det europæiske marked.
»Vi kommer til at grave os endnu længere ind i markedet. Normalt ser man kun på betalinger, men jeg synes, man skal se på hele købsoplevelsen. Den stopper først, når varen er leveret. Det er hele oplevelsen, vi vil optimere,« siger Anders Riis.
Forbedret købsoplevelse
Swiipe fungerer ved, at en webshopejer indgår et samarbejde, hvorefter servicen lægges ned over websiden. Ved første køb indtaster kunden sine oplysninger præcis, som man plejer. Næste gang kunden handler på samme hjemmeside eller hos en af de godt 200 andre netforretninger, der er tilknyttet servicen, kan man i stedet gå direkte til indkøbskurven og gennemføre købet med ét klik.
Anders Riis, direktør og medstifter af Swiipe »På fintech-området er det generelt sådan, at spillerne på markedet ofte både er konkurrenter og samarbejdspartnere.«
Ifølge Anders Riis kommer det både forbrugere og webshopejerne til gode, fordi købsoplevelsen forbedres, mens netforretningerne får en konkurrencefordel. Samtidig skal løsningen kunne understøtte konto-til-konto-betalinger, hvor betalingen sker direkte mellem forbrugerens og webshopejerens bank uden et betalingskort, da det gør betalingen billigere.
På nuværende tidspunkt er det gratis for netforretningerne at være med, men snart kommer nye servicer som ejerne af forretningerne kan tilkøbe. Dog bliver der ifølge Anders Riis tale om »en lav, flad pris«.
Swiipe samarbejder med flere betalingsinstitutter som eksempelvis MobilePay, selv om de på papiret er en konkurrent.
»Vi er en åben og fleksibel platform, og det kan kun lade sig gøre, hvis vi samarbejder med andre. På fintech-området er det generelt sådan, at spillerne på markedet ofte både er konkurrenter og samarbejdspartnere,« siger Anders Riis.
På sigt er det også planen, at man vil integrere Betalingsservice og andre betalingsmuligheder. Swiipe har derudover også et samarbejde med Sparxpres, der gør delbetalinger over tid mulig.