Coops forvandling: Fra købmandsdisk til digital biks

Morten Holm Christiansen står i spidsen for en milliardstor digital transformation af Coop, der skal forandre supermarkedsgiganten fra en støvet købmandsbutik til en digital frontløber. Udenlandske detailkæder viser interesse for den software, som Coop har udviklet til sin egen forretning.

Morten Holm Christiansen, chief tecnology and information officer i Coop, blev for halvandet år siden hyret til at stå i spidsen for en digital transformation af Coop. Asger Ladefoged

I 1950erne tog Coops topledelse til USA for at finde ud af, hvordan fremtiden så ud. Fremtiden var supermarkeder, som vi kender dem i dag. Ledelsen af Coop, som dengang rettelig hed FDB, tog ideen med hjem til Danmark og testede den i Esbjerg. Det blev en bragende succes. Supermarkedet havde holdt sit indtog i Danmark.

I dag kan Coops topledelse ikke på samme måde rejse ud og få svar på, hvordan fremtidens detailhandel ser ud for de fem Coop-kæder Irma, Fakta, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly.