Din bankrådgiver jager bedragere, skattesnydere og sociale svindlere

På få år er bankernes bemanding til kampen mod hvidvask mangedoblet. 4.300 bankansatte overvåger nu kunder og transaktioner for tegn på hvidvask. Alene i år vil indsatsen koste 3,4 mia. kr. Fra flere sider rejses spørgsmålet, om kravene er blevet for skrappe. Bankernes indsats omfatter i dag opgaver, myndighederne burde stå for – så som at opdage sort arbejde og socialt bedrageri, og myndighederne selv har slet ikke muskler til at efterforske de mange alarmer, lyder det fra eksperter.

Folkesparekassens complianceansvarlige, Kirsten Majgaard Basse (t.v.), har til opgave at sørge for, at den lille bank uden for Silkeborg overholder hvidvaskreglerne. Her diskuterer hun en konkret sag med en af bankens rådgivere, Gitte Stenvang. Thomas Lekfeldt

Mistanken hang som en tung sky over kunden, der netop var trådt ind i den lille bankfilial ad hovedindgangens glasdøre.

Folkesparekassens filial på landevejen et par kilometer fra Silkeborg var sjældent overrendt af besøgende. Mange af de knap 10.000 kunder var spredt ud over landet og benyttede i stigende grad bankens onlinetjenester.