McDonald's vil begynde at levere til døren

McDonald’s vil indføre levering i Europa, fortalte McDonald’s onsdag på et møde for investorerne. Det er et af mange tiltag, som McDonald’s vil lave i fremtiden.

Foto: NICOLAS ASFOURI.
Læs mere
Fold sammen

Nu er det måske snart muligt at få leveret en BigMac-menu til hoveddøren søndag formiddag, når tømmermændene slår hårdest. McDonald’s vil nemlig begynde at fokusere mere på deres faste kundeskare ved hjælp af en række nye tiltag, og et af disse tiltag er levering i blandt andet Europa, fortalte fastfoodkæden onsdag på et møde for virksomhedens investorer.

Det skriver Financial Times.

»Levering er et kæmpe millardmarked, som er eksploderet. Der er betydelige muligheder, som vi ikke har udnyttet endnu,« sagde Lucy Brady, chief strategy officer i McDonald’s, onsdag på mødet.

McDonald’s har længe fokuseret på at skaffe nye kunder ved blandt andet at indføre sundere mad, men kæden skifter nu strategi efter at have mistet omkring 500 millioner ordrer over de seneste fem år. McDonald’s vil i stedet omfavne sin identitet som en billig fastfoodkæde og stoppe med at jagte kunder, der i forvejen sjældent spiser på restauranterne, oplyste McDonald’s onsdag.

Fastfoodkæden har allerede indført levering i dele af Asien og Mellemøsten, men den vil nu også indføre levering i blandt andet USA og Europa.

Firmaet ser en stor mulighed ved at indføre levering på flere af de store markeder, blandt andet fordi de fleste leveringsordrer kommer sidst på dagen, hvor restauranterne er mindre travle, og det kan firmaet udnytte, skriver Financial Times.

»Levering er den mest signifikante disruption i restaurantbranchen i vores levetid,« siger Lucy Brady.

Kritikere har længe sagt, at McDonald’s har behov for at fokusere på sine egne kunder, men Mcdonald’s har alligevel tilføjet flere salater og wraps til menukortet. Det har kæden i de seneste måneder dog fjernet igen, og nu vil den fokusere på sine faste kunder ved hjælp af nye tiltag, sagde Steve Easterbrook, administrerende direktør, på mødet onsdag.

Levering er ikke det eneste nye tiltag, som fastfoodkæden har planer om at indføre. Det vil blandt andet sørge for, at ’drive-thru’ går hurtigere i fremtiden.

Det skal ved hjælp af en app være muligt at holde på en af restauranternes parkeringspladser, hvorfra man kan bestille maden. Herefter vil en medarbejder komme ud til bilen med leveringen. Derudover skal det være muligt at bestille via app'en og efterfølgende hente maden i restauranten.

Derudover vil kæden indføre mobilbetaling og mobilbestilling inden årets udgang i 20.000 butikker, hvoraf 6.000 er internationale, skriver Financial Times. Det skal mindske fejl ved bestillingerne, mens det vil mindske tiden ved lange og komplicerede bestillinger.

De nye tiltag kommer i kølvandet på, at McDonald’s har foretaget sin største kundeanalyse nogensinde, der viser, hvorfor de over de seneste år har mistet et betydeligt antal kunder. Analysen viser blandt andet, at kunderne går over til andre fastfoodkæder og ikke til sundere alternativer, hvorfor McDonald’s nu vil fokusere på sine egne kunder og sin egen identitet som billig fastfoodkæde.