McDonalds og Coca Cola i olympisk blæsevejr

Etiske skrupler var ved at komme på tværs af McDonald's og Coca Colas årelange sponsorater af de olympiske lege.

Foto: STEPHANIE LAMY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Henholdsvis 84 og 36 år. Så længe har Coca Cola og McDonald's været sponsorer af de olympiske lege, der i år skal afholdes i London. Men de livslange ægteskaber mellem sportsbegivenheden og de to virksomheder var ved at ende i en skilsmisse, da kontrakterne skulle genforhandles. Det skriver Financial Times.

Jacques Rogge, der er præsident for den olympiske komité, forklarer i et interview med den engelske avis, at verdens stigende problemer med overvægt gjorde, at han måtte stille spørgsmålstegn ved, om samarbejdet kunne fortsætte.



"Til de selskaber, der sagde vi vil dem: "Hør her, der er et problem i forhold til den stigende overvægt, hvad har I tænkt jer at gøre ved det?" forklarer Jacques Rogge.

McDonald's og Coca Cola sælger begge produkter med et kalorieindhold, der ligger til den gode side, men begge selskaber har også introduceret kalorielette alternativer til sine kunder, og det blev tungen på vægtskålen, forklarer Jacques Rogge. Begge virksomheder fik forlænget deres sponsorat til 2020.

Det har nok heller ikke helt lidt at sige, at sponsorater er en stor del af OLs økonomi. Over de sidste fire år har begivenheden fået over 5,7 mia. kroner af sine sponsorer.