McDonalds kvalt i eget mediestunt

Fastfoodkædens seneste kampagne på det sociale forum Twitter endte med at blive et gevaldigt selvmål. Deling af succesoplevelser blev vendt til regulære tilsvininger af burgerkæden, der lynhurtigt stoppede kampagnen.

Foto: VIEW press / Demotix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skulle have været så fint og smart med McDonalds’ nye kampagne. Med det sociale forum Twitter og et storladent slogan var der lagt op til, at burgerkædens kunder skulle dele deres succeshistorier og oplevelser med McDonalds.

Men set i bagklogskabens ulideligt klare lys må efterveerne fra kampagnen og dennes slogan ”Det kan smages, når noget laves med stolthed” gøre alvorligt ondt på burgerkongen her få dage efter kampagnen blev søsat. Reaktionerne har nemlig langt fra været positive fra de kunder, der har delt deres erfaringer på Twitter.

Debatten spreder sig over emner som maveforgiftning, dårlige arbejdsforhold og mærkelige genstande i maden.

”Jeg tabte tæt på 25 kilo, efter jeg sagde op på McDonalds,” skriver en bruger på Twitter om sine erfaringer som ansat hos burgerkæden.

”Jeg fandt en negl i min BigMac engang,” istemmer en anden.

Og man kunne blive ved med at hive eksempler frem fra twitter-tråden, der mildest talt er en regulær tilsvining af McDonalds, hvor debatten kommer omkring emner som opkast, sukkersyge og overvægt.

Stormen af sure burger-opstød fik McDonalds til at tage konsekvensen af kampagnens udfald relativt hurtigt. McDonalds havde betalt Twitter for at promovere deres kampagne med en reklame for tråden med navnet McDStories, men efter kun få timer stoppede de reklamen, fortæller kampagneansvarlig hos McDonalds, Rick Woon, til en række internationale medier.

Der er dog stadig stor traffik på tråden på Twitter, som du kan læse på #McDstories på Twitter.

For McDonalds er der bare tilbage at håbe, at frasen "dårlig omtale er bedre end ingen omtale" holder her.