Mange hundrede landbrug trues af bidragssatser

Bidragssatser truer hundredvis af landbrug. Realkreditinstitut fastholder, at det nøje overvejer, hvad kunden kan tåle.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere hundrede danske landbrug risikerer at gå konkurs eller må på tvangsauktion, efter at realkreditselskaberne forhøjer bidragssatserne.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten, der erfarer, at Videncentret for Landbrug i en endnu ikke offentliggjort analyse vurderer, at en stigning i bidragssatserne på 1 procent vil medføre, at 600 landbrugsbedrifter får underskud på driften.

Mange landbrug har i forvejen underskud, og de forhøjede bidragssatser kan blive dødsstødet for flere.

- For nogle bedrifter kan det øge omkostningerne med 100.000-200.000 kroner. Hvis man i forvejen har negativt resultat, kan dette vælte læsset og udløse en lukning, siger Niels Rasmussen, der er formand for den store, fynske landboforening, Centrovice, til Jyllands-Posten.

Bestyrelsesmedlem Mogens Dall i LandboSyd siger til avisen, at en del landmænd får hævet bidragssatsen med 1 procentpoint, mens enkelte oplever stigninger på 1,25 procentpoint. De hårdest ramte betaler nu 2 procent i bidrag, siger han.

- Det er virkelig voldsomt, og mekanismen er jo, at de svageste får de største forhøjelser. Der er en reel risiko for, at stigningen ligger så stort dræn ind i landmændenes økonomi, at banken i nogle tilfælde siger stop, siger han til Jyllands-Posten.

Realkredit Danmark er blandt de selskaber, der de seneste måneder har hævet priserne for landbrugskunderne. Direktøren fastholder, at prisforhøjelserne afspejler den enkelte landmands kundeprofil.

- Hvis landmandens samlede økonomi svækkes, så hæver vi bidragssatsen, og de svageste får de største stigninger, siger Carsten Nøddebo Rasmussen til avisen.

Han tilføjer, at Realkredit Danmark nøje overvejer, hvad den enkelte kunde kan tåle.

- Vi har absolut ingen interesse i at skubbe kunder ud over kanten. Hvis folk er så pressede, at de ikke kan bære den prisstigning, vi lægger op til, så kan dialogen gå i retning af afvikling eller frasalg af dele af bedriften, siger han.