Mærsk ser potentiale i sydamerikansk mangel på containere

Der er et underskud på over 300.000 fyrrefodscontainere på Sydamerikas vestkyst. Og det er en efterspørgsel, som Maersk Container Industry (MCI) gerne vil kapitalisere på. Det skal ske med MCI's containerfabrik i Chile, der begyndte at producere de første fyrrefodscontainere i tredje kvartal.

Foto: INGO WAGNER. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

- Hvert år er der et underskud på over 300.000. Det betyder, at shippingselskaberne skal sejle tomme containere. Det koster mellem 1000 og 2000 dollar per container - bare for at repositionere dem, siger Brian Nielsen, der er leder af Maersk Container Industry i Chile.

Alene i Chile er underskuddet på fyrrefodscontainere 112.000 af de 300.000.

MCI's nye fabrik ligger cirka en halv times kørsel øst for Chiles største havn, San Antonio. Lidt længere syd på ligger landets største frugtmarker. Fabrikken er den eneste af sin art i Sydamerika. Alene af den grund, mener MCI at være godt positioneret til at efterkomme efterspørgslen.

- Vi synes, det er et sweet spot, slår Brian Nielsen fast.

Kunderne er ikke kun Maersk Line, men også den øvrige containerflåde. Det er desuden ikke kun containermarkedet, men også leasingbureauer og frugtdistributører, som MCI henvender sig til.

- Og så har vi indledt dialog med nogle af frugtproducenterne her i Chile, fortæller Brian Nielsen.

Mærsk Gruppens containerfabrik har specialiseret sig i kølecontainere, der især er egnet til at transportere fødevarer såsom frugt, grønt og frossent fjerkræ. Men MCI ser også et potentiale i at transportere blomster i fremtiden, ligesom kølecontainerne er velegnede til at transportere bestemte typer medicin.

Det er kølesystemet Star Cool, der skal distingvere MCI fra konkurrenterne. Det særlige ved Star Cool er, at det er et kølesystem, der både kan eftermonteres og bygges ind i containerne og ikke kun eftermonteres ligesom konkurrenternes. Man har desuden gjort fremstillingsprocessen mere effektiv ved at gøre fabrikken i Chile halv-automatiseret. Blandt andet sandblæsning og påføring af maling på containerne bliver udført af robotter.

MCI vil dog ikke indlede en priskrig med konkurrenterne.

- Der er ingen tvivl om, at konkurrencen er benhård. Vi satser på innovation og at tilføre merværdi, siger Brian Nielsen.

Merværdien skal komme ved hjælp af designet af containerne, der giver de fødevarer, der transporteres i dem, længst mulig levetid. I dag kan de eksempelvis opbevare bananer i op imod 45 dage, hvor transporten før skulle nås inden for 20 dage.