Mærsk kan se containerrater stige efter rateløft

Prisen for at fragte en container fra Kina og ud i verden er steget i denne uge, og dermed ser rederiernes forsøg på at hæve priserne ud til at have haft en indvirkning.

Foto: SØREN HOLM

Prisen for at fragte en container fra Kina og ud i verden er steget i denne uge, og dermed ser rederiernes forsøg på at hæve priserne ud til at have haft en indvirkning.

Raterne steg i gennemsnit med 10,5 pct. i den forgangne uge, viser tal fra Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden.

Fremgangen skal ses i lyset af, at en række rederier - herunder Maersk Line - havde varslet, at de ville hæve priserne med 1000 dollar per tyvefodscontainer fra 1. december på den vigtige handelsrute mellem Asien og Europa.

På denne rute er raterne steget med 87,8 pct., så prisen for at fragte en container i gennemsnit lyder på 554 dollar.

Trods de stigende priser i den seneste uge er tallene en skuffende omgang læsning, hvis man er Mærsk-aktionær, mener Nordea.

- Det er kun lykkedes rederierne at komme igennem med en mindre del af de ønskede rateforhøjelser. Vi forventer yderligere rateforhøjelser næste uge, men de svage tal understreger, at der fortsat er svag volumen og hård konkurrence, siger Jesper Bamberger, aktierådgiver i Nordea, der vurderer, at Mærsk-aktien kan komme under pres fredag.

Raterne for containerfragt har i 2015 i perioder befundet sig i en historisk bølgedal, og det har rederierne flere gange forsøgt at ændre på ved at hæve priserne.

Den strategi har de fleste gange vist sig at have en kortsigtet effekt, hvor priserne er faldet igen i ugerne efter en rateforhøjelse.

Rederierne er generelt set udfordret af et marked præget af lave volumener og for mange skibe på vandet, og selvom olieprisen har været lav - og dermed holdt rederiernes udgifter nede - har mange haft udfordringer med at tjene penge.

Maersk Line har dog været i stand til at holde sig i plus, men de svære markedsvilkår på markedet var i slutningen af oktober årsagen til, at A.P. Møller-Mærsk nedjusterede forventningerne til hele året med omkring 4 mia. kr.