Mærsk investerer milliarder i ny havneterminal

APM Terminals, der er ejet af shippinggiganten A. P. Møller Mærsk, bygger en ny havneterminal i Marokko for flere milliarder kroner. Placeringen er strategisk vigtigt, lyder det fra direktør.

Terminal-operatøren APM Terminals vil bygge Afrikas første automatiserede havneterminal til containerskibe i Gibraltarstrædet, hvor Middelhavet og Atlanterhavet mødet.

Den nye terminal løber op i en totalpris på 5,6 milliarder kroner og kommer årligt til at håndtere fem millioner omladninger af containere.

»Det er for Maersk Line et meget vigtigt knudepunkt i skibsnetværket. Når vi kigger på den udvikling, der er i antallet af omladninger, så kan vi se, at der for Maersk Line er behov for yderligere kapacitet,« siger APM Terminals CEO, Kim Fejfer.

Terminalen bliver bygget i den nordlige Marokkanske by Tangier, der er ligger på Afrikas nordvest kyst. Området er det andet mest travle farvand for containerskibe efter Suez-kanalen i Egypten, der forbinder Middelhavet med Det Røde Hav ved Port Said.

APM Terminals driver allerede en anden terminal i Tangier, der stod færdig i 2007. Terminalen håndterede 1,7 omladninger i 2015. APM vil have rettighederne til at drive den nye terminal i 30 år. Aftalen er indgået med Tanger Med Special Agency (TMSA), der har ansvaret for udviklingen og administreringen af hele komplekset.

»Det er en stor investering, men det er også et godt eksempel på et elegant samarbejde mellem Maersk Line, APM Terminals og de lokale myndigheder i Marokko,« siger Kim Fejfer.

»Den nye terminal sikrer, at Maersk Line vil have de laveste omkostninger på omladninger i industrien i denne del af verdenen. Den sikrer, at vi kan op og nedskalere afhængigt af, hvordan udviklingen i industrien bliver,« understreger han.

Marokko har selv annonceret Tangier som et strategisk mønsterområde for nye havneterminaler. Over 200 containerskibe passerer gennem Gibraltarstrædet hver dag og forbinder dermed Europa og Asien.