Mærsk gør ekstra indsats for at undgå pirater

A.P. Møller - Mærsk Gruppen gennemgår sine interne procedurer for håndtering af pirateri og udvider risikoområdet ud for Somalias kyst.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Samtidig opfordrer koncernen endnu engang det internationale samfund at handle. Det oplyser APM i en meddelelse.

Der tages nu yderligere skridt for at sikre rederiets besætninger og skibe mod piratangreb, mens undersøgelsen af kapringen af Maersk Alabama er i gang.

"Vi har udvidet området ud for Somalias kyst, hvor kun skibe med et vist fribord eller i stand til at sejle en vis hastighed sejler i," udtaler Søren Skou, skibsreder i A.P. Møller - Mærsk Gruppen og direktør i Maersk Tankers.

Han påpeger, at skibe bør opholde sig i området i så kort tid som muligt, og, mens de er der, sejle med maksimum hastighed.

Fortsat ingen bevæbnede vagter ombord
Det undersøges, hvordan sikkerheden ombord på skibene kan øges - herunder besværliggøre adgang til skibene. Af sikkerhedsmæssige årsager og for besætningernes sikkerhed, vil APM dog ikke gå yderligere i detaljer med disse tiltag.

Men det påpeges, at APM fortsat ikke vil bevæbne skibenes besætninger eller tillade væbnede vagter ombord.

I stedet gentager APM sin opfordring til det internationale samfund om at finde en løsning på problemet med pirateri.

"Vi støtter forslag såsom etablering af en regional søfartspatrulje til at beskytte skibe i området mod piratangreb. Med støtte fra det internationale samfund må landene i området håndtere dette problem," siger Søren Skou og opfordrer samtidig det internationale samfund til også at etablere en transitkorridor, hvorved skibe sikkert kan anløbe havne i Kenya og Tanzania.

Problemet med pirateri i Aden-Bugten truer nu også alverdens rederier i form af sagsanlæg fra søfolk, der har været udsat for angreb. Et besætningsmedlem fra det kaprede Maersk Alabama har allerede lagt sag an mod sin arbejdsgiver, A.P. Møller-Mærsks amerikanske datterselskab Maersk Line Ltd. samt Waterman Steamship Corporation.

Erstatningsudbetalinger kan blive enorme i lande som USA og det har fået rederierne til udtrykke deres bekymring og true med helte at sejle gennem Aden-Bugten og dermed Suez-kanalen, skriver shippingavisen Lloyd's List.

"Det kan koges ned til omsorgspligt og uagtsomhed. Testen bliver, hvad ville et fornuftigt rederi have gjort for at forsvare sig mod piratangreb," siger Phillip Roche, partner i shipping-advokatfirmaet Norton Rose, til avisen.

(RB-Børsen)