Mærsk glæder sig over gave i finansloven

Der kommer igen til at blive registeret nye borerigge i Danmark efter tonageskatten nu bliver udvidet, vurderer A.P. Møller-Mærsk.

Mærsk Innovator Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Skibsfarten omdiskuterede tonnageskat bliver nu udvidet til også at gælde borerigge, fremgår det af den finanslovsforslag, som regeringen er blevet enige med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative om.

Aftalen betyder, at Danmark nu får lignende rammer, som der er i den asiatiske bystat Singapore og  som i flere år har vært en magnet for nye borerige. A.P. Møller-Mærsk glæder sig.

Den udvidede tonnageskat vil give staten en mindre indtægt årligt på 45 mio. kr. fra 2016, lyder skønnet. Men partierne bag finansloven mener, at det på andre områder vil gaven dansk søfart.

»Det vil styrke potentialet for aktiviteten i det blå Danmark og medvirke til, at Danmarks position blandt verdens førende maritime nationer fastholdes og styrkes,« skriver partierne bag aftalen.

Det A.P. Møller-Mærsk-ejede borerig-selskab Maersk Drilling har for nylig i Berlingske advaret om, at de danske skatteregler var for skæve. Reglerne vil betyde, at ingen nye borerigge ville blive registreret i Danmark, hvis ikke de blev ændret. Den nye aftale glæder Claus V. Hemmingsen, adm. direktør  i Maersk Drilling.

»Vi er meget glade for, at den vedtagne finanslov åbner for adgang til dansk tonnageskat for borerigge. Det giver mulighed for, at vi kan fastholde og udbygge vores engagement med rigge på dansk flag,« siger Claus V. Hemmingsen.

Siden Singapore i 2007 lod tonnageskatten gælde for både borerigge og almindelige skibe, er langt de fleste nye borerigge blevet indregistreret i det lille asiatiske land. Og Danmark har ikke kunnet tiltrække borerigge og boreskibe. Men det vil ændre sig nu.

»Det er vigtigt, at udmøntningen sikrer den ønskede styrkelse af det Blå Danmarks rammevilkår, som vil medvirke til at bevare og udbyggetekniske og administrative arbejdspladser i Danmark. Samtidig betyder det, at udviklingen af Maersk Drilling’s aktiviteter i højere grad vil kunne ske med udgangspunkt i Danmark,« siger Claus V. Hemmingsen.

Tonnageskatteordningen blev indført i Danmark i 2001 og gælder for almindelige skibe. Den særlige skattebetaling er en slags vægtafgift, som erstatter selskabsskatten. Det betyder, at rederierne betaler tonnageskat uanset indkomst, og om der er overskud eller underskud. Det giver en mere forudsigelig og stabil skattebetaling og ligestiller dem med konkurrenterne i andre lande, men aftalen har været kritiseret af blandt andre Vismændene for ikke at skabe værdi nok for Danmark.