Mærsk får betinget godkendelse til Hamburg Süd-køb i Sydkorea

Maersk Lines køb af containerrederiet Hamburg Süd er kommet et stort skridt tættere på at blive til virkelighed. Myndighederne i Sydkorea har nemlig givet deres velsignelse til opkøbet - dog med betingelser.

Arkivfoto: Maersk Lines køb af containerrederiet Hamburg Süd er kommet et stort skridt tættere på at blive til virkelighed. Myndighederne i Sydkorea har nemlig givet deres velsignelse til opkøbet - dog med betingelser. Fold sammen
Læs mere
Foto: FOCKE STRANGMANN

Sydkoreas konkurrencekontor, FTC, har nemlig krævet, at Maersk Line og Hamburg Süd skal trække sig ud af deres rederialliancer på ruter fra Fjernøsten til og fra Mellemamerika, Caribien og den sydamerikanske vestkyst. Det skriver Bloomberg News og nyhedsbureauet Yonhap.

Tidligere i november fik Maersk Line også en betinget godkendelse i Kina, som også afhang af, at rederierne trak sig fra visse samarbejdsaftaler - også fra Fjernøsten til forskellige dele af Sydamerika.

Og i månedens løb er der også kommet grønt lys fra myndighederne i Colombia, oplyser Maersk Line til Ritzau Finans. Dermed er alle eksterne forhindringer ryddet af vejen for opkøbet, som ventes gennemført inden udgangen af året, når alle indbyrdes betalinger og kontrakter mellem A.P. Møller-Mærsk og sælgeren, Oetker-gruppen, er på plads.

Maersk Line annoncerede købet af Hamburg Süd i december 2016 og afslørede senere købsprisen på 3,7 mia. euro (27,5 mia. kr.).

Købet skal gøre Mærsk-rederiet, der i forvejen er verdens største med en markedsandel på 16,7 pct. ifølge Alphaliner, endnu større og dermed endnu bedre rustet i konkurrencen med rivaler som MSC, CMA CGM, Cosco og Hapag-Lloyd.

Hamburg Süd har 2,6 pct. af verdensflåden, og det samlede rederis kapacitet på 19,3 pct. vil derfor give et forspring på næsten 5 pct.point til næststørste spiller.

Efter købet vil Maersk Line finde årlige besparelser på 350 til 400 mio. dollar ved at optimere de to rederiers respektive netværk, ved at i højere grad benytte Mærsk-ejede havne samt ved at slå visse funktioner på landjorden sammen.

Hamburg Süd, der omsatte for 6,2 mia. dollar i 2016, skal dog efter planen sejle videre under eget navn og farver samt med fortsat hovedsæde i det nordtyske.

Mærsk vil offentliggøre flere detaljer om købet på en kapitalmarkedsdag i februar i København.

/ritzau/FINANS