Gode og dårlige nyheder i tal for containerflåden

Væksten i containerflåden er bremset op. Der er dog ikke entydigt gode nyheder for Maersk Line og de andre containerrederier, når det gælder udviklingen i flåden. Det viser en opgørelse fra analysehuset Alphaliner.

Foto: YURI MALTSEV. Væksten i containerflåden er bremset op. Der er dog ikke entydigt gode nyheder for Maersk Line og de andre containerrederier, når det gælder udviklingen i flåden. Det viser en opgørelse fra analysehuset Alphaliner.
Læs mere
Fold sammen

På den ene side er væksten i flådens kapacitet i år på omkring 2-3 pct. - hvilket er det laveste i mange, mange år og lavere end væksten i efterspørgslen på containerfragt for tiden. Eksempelvis har det taget 22 måneder for flåden at vokse til 21 mio. teu fra 20 mio. teu, mens der i snit kun var 12-13 måneder mellem hvert millionhop i perioden 2000-2015.

Den udvikling drives af, at der især i efteråret 2016 og vinteren 2016-17 blev sendt en hel del skibe til ophugning, så nettovæksten i flåden faktisk var negativ i den periode.

Til gengæld viser et kig i et andet Alphaliner-register, at den aktive flåde er i langt højere vækst. Det skyldes, at der er langt færre skibe taget ud af drift - den såkaldte oplagte kapacitet.

»Den nuværende effektive vækst i det totale udbud af aktiv containerkapacitet på 9,0 pct. overstiger den samlede vækst i containervolumener, da den globale vækst i containerhavnene ventes at være på 6,4 pct. i år,« skriver Alphaliner.

Den skiftende balance kan også aflæses i raterne. Det overordnede rateindeks SCFI, der mål fragtrater fra Kina til resten af verden, er faldet 26 pct. siden januar og ventes at fortsat svagt i de kommende uger, spår analysehuset.

Maersk Line, som er verdens største containerrederi og ejet af A.P. Møller-Mærsk, venter en vækst i fragtmængderne på 4-5 pct. i år.

Rederiet har selv haft en volumenvækst på 3 pct. i årets første tre kvartaler, mens kapaciteten til gengæld er steget 13 pct. i forhold til for et år siden. Den gennemsnitlige fragtrate i årets første kvartaler steg også 13 pct. på Maersk Line-skibene.

/ritzau/FINANS