LA-minister vil slippe taxier fri, men begrænse Uber

Ny transportminister lægger op til omfattende modernisering af taxiloven, men Uber i sin nuværende form vil ikke kunne være med.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) holder Pressemøde om taxilovgivningen i Transport -og boligministeriet, Frederiksholms Kanal i København tirsdag d. 13.12.2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest

Der bliver nu lagt op til en gennemgribende modernisering af den danske taxilov, der i årevis har været stort set uændret.

Kort fortalt har antallet været reguleret af landets kommuner, hvor mange taxier der har lov til at køre. Det vil transportminister fra Liberal Alliance Ole Birk Olesen nu gøre op med.

»Der er tale om en stram regulering, som er godt på vej til at kvæle branchen,« siger han.

Det er den relativt nyslåede ministers første større drej på roret i Transportministeriet. Han fastslår, at loven skal give plads til nye teknologiske muligheder og gøre plads til nye forretningsmodeller, samtidig med at der er nogle afgørende krav, der ikke skal slækkes på:

»Der skal betales skat. Forbrugerbeskyttelsen skal være i orden. Og trafiksikkerheden må ikke svækkes,« siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Det helt store spørgsmål er, om der vil være plads til Uber i sin nuværende form, men det vil der ikke være, fastslår LA-politikeren, der selv har været fortaler for netop Uber.

”Uber skal kunne lægge dokumentation om at den enkelte bil og fører lever op til kravene. Det skal Uber levere, og hvis de ikke kan levere det, så bliver de straffet,” siger Ole Birk Olesen.

Han fastslår samtidig, at lovgivningen ikke bare gælder Uber, men også lignende tjenester, der kan finde vej til Danmark.

Selv om det kan lyde nyt, at der nu skal forhandles om en ny taxilov, er det langt fra tilfældet. Også den tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) forhandlede med partierne om en ny taxilov, der skulle fjerne begrænsningen på antallet af hyrevogne, som altså også står for skud i VLAK-regeringens udspil. Men det lykkedes ikke. Blandt andet fordi Dansk Folkeparti var en modstander af lempelserne.