Kvælningsfare ved dansk børnetøj

Mere børnetøj fra Bestsellers Name It butikker kaldes nu tilbage. Denne gang er det risiko for kvælning, som får den danske modegigant til at reagere.

Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Suttekæder og tunikaer til børn kaldes nu hjem fra de populære Name It-butikker. Samtidig advares der om børnejakker, som forbrugerne selv kan vælge, om de vil tilbage-levere.

Dermed vokser problemerne for Danmarks største modekoncern Bestseller, der har været skarpt kritiseret for at sælge ulovlige og skadelige produkter i flere tilfælde.

Det er "stranguleringsfare", som får Bestseller til at trække suttekæder og tunikaer tilbage, oplyser koncernen på dens hjemmeside. Desuden advarer koncernen mod nogle børnejakker, fordi der er risiko for, at børn kan komme til at sluge sten, som kan falde af jakkerne.

Når forbrugerne leverer produkterne tilbage vil de foruden at få pengene retur modtage et gavekort på 200 kroner, oplyser Bestseller.

Det er ikke oplyst, hvor stort et antal af produkterne, der er nået ud til forbrugerne, og af meddelelsen fremgår heller ikke, hvor mange lande Name It har solgt produkterne i.

For nylig er det kommet frem, at Bestsellers børnetøjsbutikker Name It har solgt jakker, cardigans og hættetrøjer med kræftfremkaldende farvestoffer. Disse er sammenlagt solgt i mere end ti lande heriblandt Danmark. Bestseller har beklaget flere ting i forløbet.

Modekoncernen har desuden erkendt lovbrud ved ikke at have oplyst myndighederne om fundet af skadelige stoffer, og ejer Anders Holch Povlsen har i et interview til Berlingske fortalt, at han nu ændrer på både organisation, procedure og kommunikation for at forbrugerne og myndighederne fremover bliver retmæssigt orienteret.

Den problematiske sag om de voksende mængder af skadelige produkter fra Bestseller begyndte at rulle, efter at Berlingske 7. juli for første gang fortalte offentligheden om produkterne og modekoncernens mangelfulde orientering til forbrugerne og myndighederne.