Kør ekstra langt på literen i Opels nye firmabil

Spare-versionen af Opels Insignia er skabt til firmasegmentet.

Foto: Jens Høy
Det koster kun lidt at spare på brændstoffet, når det gælder Opel Insignia.

Opels firmabil har efter introduktionen hurtigt fået fuldt motorprogram og er nu til salg som Ecoflex-version.
Ecoflex er Opels navn for biler, der er optimeret til at gå ekstra langt på literen via bedre aerodynamik, længere gearing og optimeret motorstyring.

Insignia Ecoflex er forsynet med samme 2,0-liters maskine som den ¹¹almindelige¹¹ Insignia  2,0 CDTI, men Opels ingeniører har ændret motorstyringen og tilføjet en ny teknologi, som Opel har døbt CleanTech forbrænding.

Det lyder indviklet, men som potentiel køber behøver man ikke at spekulere så meget over det.

Vi har kørt 1500 km i den nye Ecoflex og er ikke i tvivl om at mange vil vælge denne version, frem for den traditionelle.

Den største forskel er i bilens gearing. 1. og 2.gear er kortere og det kræver lidt tilvænning. Hvor man normalt i en dieselbil ville skifte fra 2 til 3.gear eksempelvis ved 1700-9000 o/m skal man op på ca. 2700 i Ecoflex-versionen.

Ellers ender man i 3,gear med for lidt omdrejninger på maskinen og så går accelerationen død.

Dette gør sig naturligvis endnu mere gældende, hvis vejen samtidig stiger, men det er og bliver et spørgsmål om vane. Hvis man kører meget i byen, ville jeg dog nok selv vælge den almindelige udgave.

På landeveje og motorveje er støjniveauet lavt og man kan glæde sig over en bil, der kører rigtigt lang for hver tankning.

Med 160 hestekræfter er der ingen grund til at tro, at en sparebil er en kedelig bil. Det er tydeligt at se, at mange medtrafikanter bliver overraskede over, så hurtig bilen er ved en mellemacceleration. Jeg tror, at mange forledes til at tro, at det lille grønne EcoFlex-skilt betyder, at der foran kører en langsom bil.

Testbilen var for ny til, at vi med skråsikker mine kan udtale os om Opels brændstofoplysninger holder vand.
En Ecoflex Insignia skal på papiret kunne rulle 19,2 km/l mod standard-bilens 17,2 km/l.

Prisen er den samme som for den almindelige Insignia med 2,0-liters dieselmotor. EcoFlex-versionen fås også som stationcar.