Ny Opel overrasker med elektronisk undervogn

Med den nye Opel Insignia har Opel for alvor etableret sig i firmaklassen som leverandør af avancerede tekniske løsninger. Den tendens fortsætter i den mindre Opel Astra.

Foto: Pressefoto Opel
Den nye Opel Astra får længere akselafstand end den nuværende og et nyt baghjulshæng med Watts led. Som på Insignia er det muligt at vælge adaptiv affjedring som ekstraudstyr.

Sporvidden er øget for og bag med henholdsvis 56 mm og 70 mm, og akselafstanden er øget med 71 mm i forhold til den nuværende Astra.

FlexRide systemet med adaptive undervogn, som Opel første gang introducerede på Insignia, kan også leveres til Astra. den elktroniske undervogn undervognen tilpasser automatisk affjedringen efter førerens kørestil og giver valgmulighed mellem sportslig eller komfortabel affjedring ved tryk på en knap.

Opel har videreudviklet compound bagakslen, der har en række fordele i form af lav vægt og kompakt størrelse, og tilføjet et Watts led til gavn for køreegenskaberne og præcisionen i undervognen.

Stivheden i karrosseriet er også øget i forhold til den nuværende generation, og det er yderligere et plus for køreegenskaberne og et lavere støjniveau i kabinen.

Justerbar undervogn i kompaktklassen

Den nuværende Astra var med OPC versionen den første bil i kompaktklassen, der gav mulighed for elektronisk at ændre støddæmpernes hårdhed fra kabinen.

Dette system er yderligere udviklet og raffineret med FlexRide, der giver føreren valgmulighed mellem tre forskellige indstillinger: Standard, Sport eller Tour alt efter om støddæmperne skal understøtte komfortabel eller sportslig kørsel.

Alle fire støddæmpere styres elektronisk og justeres løbende efter vejbanens beskaffenhed og førerens kørestil.
I standardindstillingen sørger systemet for løbende at tilpasse dæmpningen til måden, bilen køres på. Ønsker føreren at køre hurtigere gennem sving, vælges Sport, og hvis ønsket er maksimal komfort, trykkes Tour knappen ind.

Ud over affjedringen påvirker Tour indstillingen også styringen, der bliver lettere, så føreren skal bruge færre kræfter på at manøvrere bilen.

Sport indstillingen påvirker en række forskellige funktioner i bilen ud over affjedringen: styringen bliver mere kontant, speederen reagerer hurtigere, og hvis bilen er udstyret med automatgear tilpasses gearskiftene, så gearkassen tillader et højere antal omdrejninger og skiftere senere end normalt.

Har bilen AFL+ xenonforlygter med kurvelys bliver lygterne hurtigere til at tilpasse lyset efter svingene på kurverige veje. Vælger man Sport, bliver instrumentbelysningen rød i stedet for som normalt hvid.

Ud over en større køreoplevelse med individuelle indstillingsmuligheder er FlexRide også til gavn for sikkerheden i nødsituationer. Får man brug for at foretage en pludselig undvigemanøvre med Tour indstillingen aktiveret, skifter systemet på brøkdele af et sekund til Sport, så mulighederne for at styre bilen udenom en forhindring bliver forbedret som følge af den fastere undervogn og dermed øgede stabilitet.