Kaffe-giganter i krig ved daggry

Når danskerne ligger i den dybeste søvn - så tager amerikanerne på arbejde. Det arbejdsomme folkefærd har altid mødt tidligt, men nu er det kommet så vidt, at både McDonalds og Starbucks har indledt en kaffekrig.

Starbucks en tidlig morgentime Fold sammen
Læs mere
Foto: Adrian Brown
"Working nine to five" sang Dolly Parton engang, men det må undertreges at det nu ser helt anderledes ud. Flere og flere amerikanere er begyndt at møde på arbejde så tidligt som klokken fem om morgenen, og dermed vokser der helt nye muligheder frem for morgenmadsrestauranterne, skriver dagbladet Børsen

Det understregede McDonald’s top i deres nylige peptalk til de 16.000 amerikanske restaurantchefer.

"Før var der meget travlt mellem klokken seks og syv, nu er der også travlt fra klokken fem," siger McDonald’s amerikanske præsident, Don Thompson.

Flere jobs
Mange amerikanere har mere end ét job, og det er kun de færreste arbejdsplader der har kantiner, endsige mulighed for at få sig en kop kaffe, og derfor er der åbnet for en mulig guldgrube for de restauranter, der forstår at tilfredsstille morgengæsterne. McDonald’s har i USA sat sig det mål, at hver restaurant skal øge omsætningen med 2,4 mio. kr. om året til 14 mio. om året – blandt andet med øget indtægt fra morgensalg.

Kaffekonkurrence
McDonald’s har mange konkurrenter på salget af kaffe, en af de værste er kaffebarenes svar på selv samme McDonald’s, Starbucks der traditionelt har været stedet, hvor man købte sin sorte opvågning på vej på arbejde. Starbucks er for at styrke sig i kapløbet begyndt at sælge varme sandwich om morgenen, sådan at kunderne ikke vælger en anden restaurant, hvor de kan få både mad og drikke.

Det ser dog ud til at blive en hår kamp mod McDonald’s, hvis kaffesalg er steget med 34 % inden for det seneste år, og som nu har introduceret nye kaffemaskiner, der både kværner kaffe, skummer mælk og leverer lattén med et tryk på en knap – tid er penge især når man møder kl. fem.




Kilde: Børsen