IKEA dropper lyspærer i 300 varehuse

Møbelgiganten vil hverken sælge eller selv bruge traditionelle pærer og lysstofrør længere. Det udløser både store milliioninvesteringer og kæmpe energibesparelse.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen

Ligesom flere andre detailkæder går møbelkæmpen IKEA i gang med at erstatte traditionelle pærer og lysstofrør med LED-lys, der groft sagt halverer strømforbruget.

Manøvren er allerede gennemført i de fem danske Ikea-varehuse og 62 andre – og skal frem til 2018 ske i yderligere 220 møbelhuse og bygnnger. Den samlede udgift til små 300 varehuse løber op i 100 millioner euro eller næsten trekvart milliard kroner.

Til gengæld barberer LED-skiftet det samlede energiforbrug med 15 procent i de berørte varehuse, oplyser IKEA, som i sommer varslede globale investeringer for 4,5 milliarder kroner i vindmøller og solceller over de næste fem år.

Berlingske Business omtalte i april, at Dansk Supermarked gik i gang med at skifte til LED-lys i over 500 danske, tyske og svenske butikker - noget, som også amerikanske Wal-Mart og smykkekoncernen Pandora har gjort.

»LED-teknikken har eksisteret nogle år og nu er lysgengivelsen kommet på højde med traditionelle pærer og lysrør. LED har meget lavere energiforbrug og giver derfor ret store besparelser. Det bliver det næste store ryk af energibesparelser i erhvervslivet, både i butikker og kontorer,« lød spådommen dengang fra Søren Rise, chefkonsulent i installatørbrancheforeningen Tekniq.

LED – en forkortelse af light emitting diode – er en lysteknik kendt fra blandt andet fladskærme og telefoner. Teknikken udvikler meget mindre varme end traditionelle pærer og lysrør, og derfor er energiforbruget lavt i forhold til lysmængden. Som afledt effektiv sparer butikker og kontorer også strøm til køleanlæg, fordi LED udvikler mindre varme.

IKEA benytter den store pære-udskiftningsoperation til at bandlyse de traditionelle lyskilder fra hylderne. I de danske varehuse vil der således kun være LED-belysning - og Ikea ville ikke være Ikea, hvis ikke et markedsførings-fif dukkede op: Møbelkæden varsler flere og billigere LED-produkter.

» At vi nu skifter til udelukkende at have LED lys betyder både, at vi nu for alvor kan tilbyde kunderne energibesparende-LED lys til lave priser, og at teknologien bag LED-lys gør det muligt for os at skabe helt nye design,« udtaler salgsleder Oliver Fricke.