Hvorfor falder brændstoftillægget ikke hos flybranchen?

De faldende oliepriser bliver ikke afspejlet på flybilletterne, hvor brændstoftillægget er på nogenlunde samme niveau, som før prisen for en tønde olie raslede ned. SAS mener ikke, man snyder forbrugerne ved at fastholde niveauet.

Foto: Linda Kastrup. Selvom prisen på brændstof til fly er faldet, afspejler det sig ikke i det tillæg, SAS opkræver for brændstof.
Læs mere
Fold sammen

Luftfartsselskaber verden over må aktuelt stå til model til hård kritik for deres brændstoftillæg, der overordnet er på samme niveau som før, oliepriserne raslede ned.

På det amerikanske index, Indexmundi, kan man se udviklingen i brændstofpriser til fly, og her efterlader stejlt faldende kurve meget lidt tvivl om, at det er blevet markant billigere for selskaberne at fylde tankene op på flyene. I juni 2015 kostede en gallon (3,78 liter) flybrændstof 1,74 dollars, mens den i december stod i 1,08 dollars.

Når man som flypassager booker en billet, vil man i den specificerede regning kunne finde et punkt, der hedder brændstoftillæg, og som indlysende nok dækker over de udgifter, der er forbundet med flyets forbrug af brændstof.

I de nordlige breddegradder er opmærksomheden vendt mod SAS. DR Nyheder foretog tidligere på ugen en rundring, der viste, at lavprisselskaber som RyanAir og Easyjet ikke opkræver tillægget, mens Norwegian kun kræver tillæget ved oversøiske flyvninger.

Anderledes har det forholdt sig hos SAS, der ifølge DR tager 2.000 kroner i brændstoftillæg for en tur til New York og 270 kroner for en tur til Stockholm.

Det fik Forbrugerrådet Tænks cheføkonom, Martin Salomon, til at kritisere flyselskabet i hårde vendinger og for at operere med »falsk varebetegnelse«.

Kritikken er ikke ny. Tilbage i oktober i 2014, hvor olieprisen ligeledes var lav, fik SAS kritik for at undlade at regulere tillægget.

I et interview med luftfartssitet Check-In.dk lød forklaringen fra SAS dengang, at en tilsvarende høj dollarspris udlignede gevinsten ved billigere olie.

»Selvom brændstofprisen er faldet, så er kursen på amerikanske dollars steget i forhold til den svenske kroner. Derfor udligner udsvinget i brændstofprisen og kursen på amerikanske dollars stort set hinanden,« sagde kommunikationskonsulent Anna Nielsen fra SAS.

I dag - knap halvandet år senere er olieprisen faldet støt, mens dollarskursen steg voldsomt i løbet af 2015, inden den stabiliserede sig de seneste måneder. Hos SAS forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef, at det ikke alene er olieprisen, der er udslagsgivende for størrelsen på brændstoftillæget.

»Brændstoftillægget er et udtryk for vores samlede udgift til brændstof. Og der er det ikke prisen på olie, der alene afgør prissætningen,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Men må det trods alt være et ret afgørende parameter, hvad olieprisen er?

»Vi justerede det i november, hvor vi sænkede det med mellem 20-60 kroner, så der kommer justeringer. Men det, man skal bide mærke i, er den samlede pris for billetten, og om man som kunde synes, at vi er konkurrencedygtige på den,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Hun forklarer samtidig, at SAS benytter sig af såkaldt hetching, der er en risikoafdækning, hvor selskabet køber en stor del af sit brændstof ind til aftalt pris, der forbliver den samme uafhængig af, hvordan råvareprisen i øvrigt udvikler sig.

Men kan du forstå, hvis passagerer har svært ved at forstå, at oliepriserne er styrtdykket, uden at det sådan for alvor afspejler sig i jeres brændstoftillæg?

»Tillægget dækker over vores samlede udgifter til brændstof, og det vigtigste er selve prisbilletten, og om vi er konkurrencedygtige på den,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.