Hummel-chef skal hjælpe netbutik

Den netbaserede tøjvirksomhed Smartguy får gode råd fra en af erhvervslivets darlings. Christian Stadil - bestyrelsesformand i Hummel - skal sammen med to andre tunge erhvervsdrenge fungere som rådgivere for virksomheden.

Den netbaserede tøjvirksomhed Smartguy får nu hjælp fra en af erhvervslivets darlings. Christian Stadil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Af og til kan man få brug for et frisk pust udefra, og det er præcis, hvad den succesfulde tøjvirksomheden Smartguy nu gør noget ved.

Den netbaserede tøjvirksomhed har siden opstarten i 2000 haft svimlende vækstrater, og i dag dækker virksomheden over tre forskellige sites, som samlet set har i omegnene af en kvart million kunder om året og omsætter for et tocifret millionbeløb.

Men de to ejerledere Christian Kusk og Nicolai Kærgaard vil mere. Derfor har de nu oprettet et såkaldt advisory board med tre veteraner fra dansk erhvervsliv, som skal bidrage til virksomheden ved at evaluere strategi, produkt og markedsføring.

”Man skal jo løbende evaluere, og det har vi selv gjort indtil videre, men nu er vi efterhånden blevet så store, at når vi stadig benytter os af vores standardløsninger og gør som vi plejer, går vi måske glip af nogle muligheder," siger Nicolai Kærgaard og fortsætter:

"Derfor er det rart at have nogle, der siger, ”hvorfor gør I ikke sådan her i stedet”, og generelt sætter spørgsmåltegn ved det vi gør. Det tvinger os til at forsvare vores strategi og tænke over, hvorfor vi gør som vi gør, og det er meget sundt.”

En af de tre rådgivere er Christian Stadil, tidligere topchef i og nuværende bestyrelsesformand for modevirksomheden Hummel.

Stadil: Det er en spændende virksomhed
Stadil sidder desuden i bestyrelsen for en lang række virksomheder, blandt andet Thor Rederi, fødevarevirksomheden Sanovo og den velgørende onlinetjeneste engodsag.dk, og endelig forfølger han en forfatterkarriere.

Men trods de mange projekter skal der nok blive tid til at hjælpe Smartguy, understreger han.

”Døgnet har kun 24 timer, men jeg synes, at det er en spændende virksomhed. De har været nogle af de første til at se mulighederne i webbaseret detailhandel, mens der er mange andre herhjemme, der er langsomme til at få øjnene op for det, og så synes jeg, at det er nogle flinke fyre med benene godt placeret på jorden, et sundt forhold til omkostningsstyring og et stramt koncept, som jeg ser frem til at arbejde mere med,” siger Christian Stadil.

Smartguy meddelte for nylig, at man overvejer at åbne en fysisk butik, der skal fungere både som en ekspansion og som en reklamesøjle, for det store udvalg af tøj, virksomheden sælger online.

Trods planerne om en fysisk butik er det dog fortsat nettet, der er den primære kanal for virksomheden, men det passer Christian Stadil fint, selv om hans erfaringer fra Hummel primært er baseret i den fysiske verden.

”Jeg arbejder i forvejen meget med web gennem nogle af de virksomheder og bestyrelser jeg er involveret i, så jeg agerer meget på nettet og interesserer mig meget for det, og det der ofte sker, er jo, at når man interesserer sig meget for noget, så bliver man også efterhånden bedre til det,” siger Stadil, der regner med at advisory-board-arbejdet både kommer til at ske på det strategiske såvel som det praktiske niveau.

”Det bliver blandet, for jeg synes, at det er sjovt at arbejde på det strategiske niveau, men man er også nødt til at se på det operationelle og få fingrene lidt ned i muldet en gang imellem. Ellers kommer man let ud i en situation hvor man kan blive ved at sidde og snakke uden at handle, og derfor glæder jeg mig til at se på hvordan vi kan forbedre sitet og arbejde videre med deres brand.”

Foruden Christian Stadil kommer advisory boardet til at bestå af Michael Storm, der er en del af direktionen i L’easy og tidligere administrerende direktør for postordre detialvirksomheden Bon’aParte, samt Ib Paaskesen, professionel bestyrelsesmand og tidligere ejer af og adm. direktør for Paaskebrød A/S.

 
Læs også:

Hummels buddhistiske gulddreng

Danmarks Rigeste

Sådan bliver man meget rig