Hummels buddhistiske gulddreng

Han fik udmærkelser som sergent i militæret og har siden sin tidlige barndom dyrket kampsport, samtidig med at han er udøvende buddhist og har skrevet en bog om god karma i virksomheder. Christian Stadil har på få år opbygget et komplekst men stærkt brand til sig selv – og en overskudsgivende forretning.

Christian Stadil forlader direktionen i Hummel til fordel for posten som bestyrelsesformand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Hummel-flipper og Buddhas gulddreng. Kært barn har mange navne, og gennem tiden er Christian Stadil blevet kaldt mangt og meget. Sådan er det vel, når man som den 36-årige ejer og kreative direktør i sportstøjsfirmaet Hummel markerer sig som en af tidens mest markante og atypiske ledere.

Stadil, der siden 1999 har ejet Hummel sammen med sin far Thor Stadil, forlader dog snart direktionen i sportstøjsvirksomheden, men får i stedet faderens formandspost i bestyrelsen for bedre at kunne koncentrere sig om virksomhedens overordnede strategi.

Der er dog ingen risiko for, at Stadil kommer til at kede sig uden sin direktionspost. Foruden Hummel er han dybt involveret i Thornico, faderens finansimperium, der blandt andet investerer i fødevarer, ejendomme og rederier – samt har en nødlidende aktiepost i emballagevirksomheden Hartmann.

Mange andre projekter
”Jeg skruer ikke ned, men jeg kommer til at lave nogle andre ting, blandt andet er der flere bogprojekter på vej, ligesom jeg har nogle eksterne bestyrelsesposter, som jeg glæder mig til at få mere tid til, og så vil jeg også gerne holde flere foredrag. På den personlige del må jeg også indrømme, at jeg glæder mig til at få mere tid hjemme i København til at være sammen med familie og venner og gå i biffen onsdag aften og den slags,” forklarer Christian Stadil, der siden 1999 har pendlet mellem hovedstaden og Århus, hvor Hummel har hjemme.

For tiden er Stadil aktuel med ledelsesbudskaber i bogen ”Company karma”, som han har skrevet i fællesskab med ledelsesprofessor Steen Hildebrandt, og så er Christian Stadil, der i mange år har været udøvende buddhist, evigt medieaktuel.

En hurtig arkivsøgning på Hummel-direktøren afslører både Christian Stadils bedste råd til et lykkeligt arbejdsliv – man skal udfordre sit talent og følge sin passion – og hans yndlingstidspunkt at befinde sig i København - skumringstimen mellem dag og nat.

Stadils brand har hjulpet Hummel
Ifølge Majken Schultz, brandingsekspert og professor ved Copenhagen Business School har Christian Stadils mange jern i ilden dog utvivlsomt gavnet Hummel.

”For mig at se har Christian Stadil været dygtig til at skabe både sit eget og virksomhedens brand. Han har formået både at føre sig selv frem som en alternativ leder og person og samtidig have virksomheden med. Det er en svær balance, og den kan tippe så meget, så man kun fokuserer på celebrity’en og glemmer virksomheden, men indtil videre vil jeg sige, at han har været dygtig til at beskæftige sig med ting, der passer godt til virksomhedens værdier.”