Fragt sikrer gods i lufthavnens udvikling

Ikke siden højkonjunkturen i midten af nullerne har Københavns Lufthavn modtaget så meget fragt, som der sidste år løb igennem Kastrup.

Cargo-fly bliver fyldt i Københavns Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: EriK Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man siger, at storbyen aldrig sover. Men det gør lufthavnen heller ikke. I hvert fald ikke den i Kastrup. Selvom passagererne for længst er fløjet og den toldfrie butik lukket, arbejdes der om natten stadig på højtryk derude på Amager. På det tidspunkt er pladsen på startbanerne nemlig overtaget af mange fragtfly, og med sig har de nu mere gods end i næsten seks år.

I 2013 håndterede Københavns Lufthavne nemlig 360.000 tons fragt, og det er den største mængde siden 2007 og den tredjestørste nogensinde. Krisen sendte markedet i et dyk, men lufthavnen synes nu at have genvundet styrken, og i de første tre måneder af 2014 er væksten fortsat og fragtmængden øget med over ti procent.



»Det går absolut den rigtige vej,« siger Ole Wieth Christensen, der er ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn. Han understreger, at selvom fragttrafikken kun bidrager til en brøkdel af lufthavnens samlede indtægter, er det et område, som der er stor fokus på at styrke.

»Det er ikke mindst, fordi passagerflyselskaberne også er begyndt at fokusere på cargomarkedet. En del af vores strategi er da også, at når vi tiltrækker passagerflyselskaber, bruger vi rigtig meget krudt på at fortælle dem om cargopotentialet,« siger Wieth Christensen. »Fragt er faktisk en motor til at få passagerruter løbet i gang. Så det er lidt hønen og ægget, for dansk erhvervsliv får billigere muligheder for at transportere deres fragt, samtidig med at fragten hjælper os til at sælge passagerruter og få større fly på eksisterende ruter.«

Blandt de passagerselskaber, der nu også satser på fragt ud af Kastrup, er arabiske Emirates. I dagens Børsen afslører luftfartskæmpen nemlig, at selskabet fra 1. juli dropper Göteborg som fragtknudepunkt for i stedet at flytte al godstransport til Kastrup. Dermed bliver Københavns Lufthavn centrum for alle Emirates' fragtflyvninger til og fra Skandinavien.



»Vi har store ambitioner i Skandinavien. Ved at lade alle fragtfly til Skandinavien lande i København, mener vi at kunne tilbyde industrivirksomhederne en ny og unik adgang til de globale markeder. Det vil blive hurtigere for danske virksomheder at få deres varer ud på hidtil svagt servicerede vækstmarkeder i Indien, Afrika og Australien,« siger Emirates' skandinaviske direktør, Teddy Zebitz, til avisen.

Kastrup-satsningen fra Emirates sker kort efter, at kurerkæmpen DHL har besluttet at udvide sine aktiviteter i hovedstadslufthavnen med 20 ekstra fragtflyvninger og 85 nye medarbejdere. Selskabet har på et år fordoblet mængden af gods i Københavns lufthavn fra 400.000 til 800.000 ton.


Ole Wieth Christensen fortæller, at lufthavnen blandt andet bruger nærheden til Øresund og Københavns Havn som et salgsargument over for fragtselskaberne, samt det faktum, at lufthavnen er knudepunkt for både dansk og sydsvensk flytrafik. Konkurrenterne på fragtrafikken er i højere grad lufthavnene i Berlin og Amsterdam end Oslos Gardermoen og Stockholms Arlanda, der også på cargoområder haltet efter sin danske storebror.

 Udover Emirates og DHL, flyver også Air China Cargo, China Cargo Airlines, EXIN, FedEx, Jet Time, Korean Air Cargo og Singapore Airlines Cargo fragtfly til og fra lufthavnen i Kastrup. Samtidig letter passagerselskabet Turkish Airlines tirsdag for første gang et nyt Airbus 330-fly fra Københavns Lufthavn, der foruden sine gæster har plads til 10-12 tons fragt.