Ford bejler til kvinder på nettet

En ny webtv-serie i 12 afsnit skal få unge kvinder til at køre Ford. Livsstilsserien er udviklet i samarbejde med Nordisk Film og er et ambitiøst eksempel på et af tidens hotteste markedsføringsbegreber, "branded content".

Foto: Modelfoto/Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
En kløgtig ungkarl vil forsøge at skaffe sig adgang til natklubben No. 8 på torsdag. Her fester 350 unge piger, der alle har været til casting på tre roller som værter i livsstilsprogrammet Boost.

Programmet går i luften på fredag og adskiller sig på to væsentlige punkter fra almindelige TV-programmer.

For det første kører de 12 afsnit udelukkende på nettet, nærmere bestemt kvindesitet MSN Style. For det andet er det købt og betalt af bilfirmaet Ford, der forsøger at fjerne billedet af gammel mand og blød hat fra deres image blandt yngre kvinder.

Programmet handler om tre unge kvinder, der kører landet rundt i den nye Ford Fiesta. De besøger kendte danskere og tager pulsen på tidens skønhedstips og modeevents. På websitet MSN Style kan seerne desuden dele tips om stil, mode og skønhed samt deltage i en række konkurrencer.

Gamle mænd med blød hat
"Det er ikke et fravalg af almindelige markedsføringskanaler, men en konstatering af, at Ford nok ikke er i top fem over biler, som yngre kvinder ønsker sig. Da jeg selv startede hos Ford, forbandt jeg også bilmærket med gammel mand og blød hat," siger pressechef i Ford Motor Company, Lene Dahlquist. Hun understreger, at det billede har ændret sig i store dele af målgruppen.

"Det har ændret sig. Men primært i motormedierne, der først og fremmest læses af mænd," siger Lene Dahlquist. Målet med Boost er at komme i kontakt med de unge kvinder, og det kommer programmerne også til at afspejle.

"I Boost-programmerne fokuserer vi på alt andet end hestekræfter og brændstofforbrug, for vores målgruppe betragter bilen som et accessory i stil med håndtasken. Noget man smykker sig med og gerne viser frem," siger Lene Dahlquist, der også håber, at festen på No. 8 kan være med til at skabe en masse ambassadører for virksomheden.

Fremtiden er branded content
7.000 kvinder tog på 14 dage casting-testen på forsiden af MSN, heraf var 350 til casting. Forsiden af MSN har ifølge mediebureauet Mindshare haft 48 mio. eksponering i castingperioden. Det har indtil videre kostet Ford under en mio. kr. Når alle afsnit, der er produceret i samarbejde med Nordisk Film, har været vist om et år, forventer virksomheden at have brugt op til fem mio. kr. på kampagnen.

Hos Dansk Annoncørforening følger direktør Otto B. Christiansen interesseret med i udviklingen inden for sponsoreret indhold – eller branded content.

"Der er ingen tvivl om, at det er noget, som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden. Folk bliver mere og mere opmærksomme på reklamerne, og branded content er en måde at få dem ind ad bagvejen på. Det er dog forbundet med udfordringer i Danmark, hvor de statsejede virksomheder TV 2 og DR er så dominerende på TV-området," siger Otto B. Christiansen.