Flere busser og tog skal fjerne bilkøerne

Der skal satses massivt på den kollektive trafik, hvis ikke Danmark skal drukne i lange bilkøer og uløselige trafikpropper, mener regionerne.

Trafikforsker Alex Landex fra Center for Trafik og Transport ved Danmarks Tekniske Universitet, DTU, er enig. Han vurderer, at 10 pct. eller endnu flere kan flyttes fra bilerne over i busser, tog, S-tog og letbaner, hvis der for alvor satses på den kollektive trafik, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi kan ikke løse trafikproblemerne alene med mere asfalt. Den kollektive trafik skal spille en langt mere offensiv rolle og tilbyde god service og høj frekvens,« lyder det fra Carl Holst (V), regionsformand i Region Syddanmark og formand for trafik- og miljøudvalget under Danske Regioner.

Regionerne er netop nu klar med deres indspark til regeringens Infrastrukturkommission, og beskeden er klar: Der skal investeres massivt i busser, letbaner og tog.

»Før sommerferien skulle jeg til møde med erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) en mandag morgen. Jeg var nødt til at tage af sted dagen før for at være sikker på at være fremme, og Bendt Bendtsen, der var i bil, måtte stoppe i Roskilde og tage toget resten af vejen for at være der til tiden. Det holder ikke i et moderne samfund. Det burde være muligt at hoppe på toget i Kolding og være i København på lidt over en time - også en mandag morgen,« mener Carl Holst.

Ifølge Alex Landex er busserne det helt store problem.

»I dag er det busserne, der er akilleshælen. Det er ofte busserne, der skaffer passagerer til tog og S-tog. Men hvis bussen holder i kø, tænker mange, at de lige så godt kan sidde i deres egen bil. Derfor skal man sikre, at busserne kommer hurtigere frem. Det kan ske med langt flere busbaner og særlige lyssignaler, så busserne får lov at køre før alle andre i lyskrydsene. Det kan også være en god idé at etablere endnu flere hurtigbusser, der ikke holder så mange steder,« fastslår Alex Landex.

»Generelt bør man satse på kollektiv trafik der, hvor der er flest passagerer. I og omkring de større byer skal der satses på busser, S-tog, metro og letbaner, mens man mellem de større byer skal satse på jernbanen. Ude på landet er den traditionelle rutebil til gengæld på vej ud, mens man nogle steder går mere over til telebusser, hvor man ringer og bestiller en bus, når man skal bruge en,« siger han.

Kilde: Jyllands-Posten