Filmudlejer spiller ud

Spil til Wii og Playstation vil fra på torsdag indgå i udlejningssortimentet hos det Amazon-ejede Lovefilm i Danmark, som tror på en god forretning, fordi mange synes, at konsolspil er for dyre.

Lovefilm, som ejes af Amazon, begynder nu at udleje spil ved siden af film. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En af de store filmudlejere i Danmark, det Amazon-ejede Lovefilm, udvider fra på torsdag sortimentet, så også konsolspil til Nintendo Wii, Sony Playstation og Microsoft Xbox 360 kan lejes.

»Fem af ti danskere synes, at det er for dyrt at købe spil. Derfor har vi indgået aftale med to af de store spilproducenter, Electronic Arts (EA) og Warner Bros, så vi fra begyndelsen har omkring 200 spil til udlejning. I takt med at nye spil lanceres, vil vi få dem til udlejning fra premieredagen,« siger Lovefilms nordiske direktør, Ira Gladnikoff, med henvisning til, at film typisk først skal udspille deres potentiale i biografen, før de kommer på Blu-ray/DVD.

Den nye udlejningstjeneste lanceres samtidig i Sverige og Norge med præcis samme spiltitler oven i de godt 15.000 filmtitler.

To film eller spil ad gangen

Lovefilm, der ejes af internetboghandelen Amazon, vil tilbyde film og spil for 109 danske kroner om måneden. Man kan have to titler hjemme ad gangen og kan så bytte, så ofte man har lyst til det. Film og spil fremsendes fysisk med postvæsenet, men siden juni har man kunne se filmene direkte over nettet (såkaldt »streaming«).

»Det er hundesvært at sige, hvad der kommer ud af det, men vi har vældigt høje forventninger. Man kan ikke bare have en spilpakke, filmene skal også være der. Så jeg tror, at det bliver helt fantastisk, og, ja, med en pænt stigende omsætning, og forventningerne er de samme for Norge og Sverige,« siger Ira Gladnikoff.

58 procent af danskerne har i dag en TV-konsol til spil hjemme, og 21 procent vil købe deres første af slagsen - eller en ny - inden for et år, viser Lovefilms undersøgelse, som analysefirmaet YouGov har lavet, og erfaringer fra Storbritannien, hvor Lovefilm i en periode har lejet film ud, viser, at 40 procent af kunderne først lejer og siden køber et spil, når de har afprøvet det.

Samtidig lægger 35 procent af alle et nyt spil på hylden efter seks måneder, og efter et år har næsten halvdelen - 47 procent - glemt, at de har det.

Nedgang i salget

Månedstal fra USA, som er verdens største spilmarked, viser, at netop salget af konsolspil og spillekonsoller, altså afspilningsapparaterne, er stærkt presset og ligger langt under, hvad de gjorde tidligere. Derfor er producenterne også interesseret i nytænkning. Talmaterialet omfatter dog ikke onlinespil og spil til mobiltelefoner men »kun« de klassiske konsol- og PC-spil.

Lovefilm forhandler ifølge Ira Gladnikoff med andre spilleverandører.