Fagforeninger: "Jansson har ikke haft det for nemt"

De har kæmpet indædt med ham de sidste mange år, men alligevel har fagforeningerne forståelse for, at SAS-chef Mats Jansson har haft det hårdt. Nu håber de på bedre tider med en ny chef. (Opdateret kl. 11.29)

Foto: Jonas Vandall ¯rtvig
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mats Jansson har som SAS-chef ikke kun skulle forholde sig til flypassagerer og aktionærer. Fagforeningerne er en stærk interessent i flyselskabet, og de seneste års krise har betydet, at Jansson flere gange har lagt sig ud med de ansatte.

Læs også: SAS-chefs afgang var kendt i måneder

Hele 4.300 SAS-ansatte har således måtte vinke farvel til jobbet siden begyndelsen af 2009, og det var da også med blandede følelser, at HK-formand for SAS, Nicolas Fisher modtog nyheden om, at SAS-direktøren gennem de sidste tre et halvt år, takker af.

”Som mennesker må vi alle forsøge at gøre vores bedste. Nogle gør det bedre, nogle værre,” lyder den umiddelbare og noget tvetydige kommentar fra tillidsmanden.

Læs også: SAS-chef Mats Jansson forlader selskabet

Hvad har været Mats Janssons styrker og svagheder som SAS-chef, set med HK-øjne?

Nicholas Fischer er stille i lang tid. Meget lang tid. Inden han svarer:

”Han har ikke haft det for nemt. Så det er nok svært at sige noget om.”

Til gengæld vil han gerne sige noget om, hvilken type topchef, SAS set med HK-øjne har brug for.

”Vi håber selvfølgelig på en chef, der vil udvide og ekspandere, og som vil efterstræbe sig på at få samarbejdet til at fungere rigtig godt og få kunderne til at valfarte til SAS,” siger Nicholas Fischer.

Senere på dagen har Nicholas Fischer fået tænkt lidt mere over Janssons tid som chef - samt hans afgang. Til Ritzau siger han om en ny kommende topchef i SAS:

"Man skal meddele fra starten, om man kun ønsker at informere, eller om man ønsker et samarbejde med medarbejderne. Vi ønsker os en profil, der melder ud, at vi skal have forpligtende, reelt samarbejde," siger Nicolas Fischer.

En kommende topchef skal være i stand til at vende negativt til positivt ved at ekspandere rutenettet og føre SAS tilbage til det, selskabet var engang, mener Nicolas Fischer.

- SAS skal igen på luftkortet som et af de førende selskaber. Lavpris har sat sig fast i Europa, så hvis vi skal ekspandere, skal det være på de oversøiske forbindelser. Vi skal have alle de destinationer, kunderne gerne vil flyve til, siger han.

Han tilføjer, at det er afgørende, at forholdet til medarbejderne forbedres.

- Vi ønsker os en profil, der forstår sig på service, samarbejde og som kan skabe overskud. Det sker kun ved at have tilfredse passagerer og tilfredse medarbejdere, som leverer varen, siger han.

Ritzau