SAS-chef Mats Jansson forlader selskabet

Den øverste chef i flyselskabet SAS, Mats Jansson, forlader selskabet til efteråret. Han fylder 60 næste år, men føler allerede nu, at tiden er inde til at takke af, siger Jansson i en meddelelse. (Opdateret 08.23)

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Koncernchefen i SAS Mats Jansson har besluttet sig for at forlade styrepinden i luftfartsselskabet til efteråret efter knapt fire år som chef. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

”Næste år fylder jeg 60 og min kontrakt udløber,” siger koncernchefen i pressemeddelelsen, og gør status for, hvad han har opnået i flyselskabet, der har været i gennem en voldsom krise de seneste år.

Læs også: Headhunter udpeger ny SAS-chef

”Jeg synes, jeg har gjort min del for SAS. Der venter stadig store udfordringer for SAS, men platformen er på plads. SAS Core-strategien, inklusive omfattende besparelser er gennemført, den finansielle platform er sikret gennem den seneste kapitaludvidelse, SAS har opnået fornyet styrke hvad angår vores produkter og kundetilfredsheden er øget. Selskabet er klar til fremtiden,” siger Jansson i meddelelsen.

Læs også: Tidligere SAS-chef: Jeg søger ikke

Til den svenske avis di.se understreger han dog, at der bliver masser af opgaver at tage fat på for hans efterfølger.

"Faren for SAS er ikke ovre, men tingene begynder at komme på plads. Jeg føler at det til efteråret er det rigtige tidspunkt at stoppe. Jeg har gjort mit."

Turbulente år

Han understreger at beslutningen om at forlade det skandinaviske flyselskab ikke har været nem, og takker især de ansatte for at have givet deres bedste til SAS gennem "denne kristiske og finansielt vanskelige situation."

Mats Jansson kom til SAS i starten af 2007 som afløser for danske Jørgen Lindegaard, og har altså været koncernchef i knapt fire år.

Janssons tid hos SAS har været en af selskabets mest turbulente. Ulykker og finanskrise er væltet ind over flyselskabet, der blandt andet har været gennem en række omfattende spare- og fyringsrunder, og selskabet måtte inden for et år bede aktionærer om hjælp hele to gange gennem to omfattende kapitaludvidelser, der tilsammen indbragte godt 11 milliarder svenske kroner.

Læs også: SAS-chefens kursmareridt

SAS er ejet af både den danske, svenske og norske regering, der samlet set sidder på 50 procent af aktierne, men de har for nylig alle åbnet for at sælge deres ejerandele i SAS.

Askesky, krise og ulykker

Jansson selv lagde da heller ikke skjul på, at det har været en hård tjans, da han i slutningen af juli blev interviewet af Berlingske Business.

"Jeg vidste, hvad jeg gik ind til, men der er mange ting, man ikke kan forberede sig på. Den islandske askesky og finanskrisen var der ingen, der havde forudset. Men det menneskeligt sværeste i min tid som koncernchef i SAS har uden tvivl været ulykken med Spanair ( SAS' nu frasolgte datterselskab, red.) i Madrid i 2008," sagde Mats Jansson ved den lejlighed. 

Hvem skal afløse?

Bestyrelsesformand i SAS, danske Frits Schur, fortæller i pressemeddelelsen, at han har påbegyndt arbejdet med at finde Jansson afløser.

"De sidste fire år har Mats slidt dag og nat for at lede SAS gennem en svær periode. Han har gjort et storartet stykke arbejde, både kvantitativt og kvalitativt. De sidste par uger har jeg dog kunne forstå på ham at han har overvejet hvorvidet det ville være den rigtige beslutning både for ham og selskabet at forblive i ombord mens SAS går ind i den næste fase. Vi er derfor i færd med at rekruttere en ny koncenchef til SAS."

Da Jansson kom til SAS vakte det stor opsigt, at det var en udefrakommende, der blev valgt til posten. Han kom fra en stilling som koncernchef i det multinationale selskab Axel Johnson AB. 

Jansson selv ønsker åbenlyst ikke at bidrage til spekulationerne om, hvem der skal overtage efter ham, og direkte adspurgt af di.se, svarer han:

"Efter 15 år for bordenden har jeg lært ikke at gå ind i den slags diskussioner."