Facebook vil være billetluge for millioner af mennesker

Gigantmediet Facebook lurer på at sælge billetter direkte til kunderne under store begivenheder. I USA afprøver Facebook lige nu funktionen, der kan skaffe Facebook værdifulde data om brugerne.

Gigantmediet Facebook lurer på at sælge billetter direkte til kunderne under store begivenheder. Det er de to billetmastodonter Eventbrite og Ticketmaster, der er partnere på projektet. Ifølge dem er der ingen omsætningsbonus til Facebook, men det overlever teknologikæmpen nok. Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu kan det blive lidt lettere at gafle billetter til lokale arrangementer. Mediegiganten Facebook forsøger i øjeblikket i USA at sælge billetter til begivenheder, der bliver lagt op på mediet, direkte til brugerne.

Hidtil har Facebook givet mulighed for, at brugerne kunne købe billetter ved begivenheder gennem en såkaldt tredjepart. Det vil sige, at der har været et link til en hjemmeside, der sælger billetter, som vi kender det med Billetlugen.

Men i det nye forsøg kan man med to klik erhverve sig billetter, når man falder over en begivenhed på Facebook, skriver Venturebeat. Det skyldes, at Facebook giver billetudbyderen ens kontakt- og betalingsoplysninger, så selve processen med at erhverve sig billetterne går langt hurtigere

»I tillæg til at give folk en meningsfuld social kontekst omkring begivenheder, som de overvejer at deltage i, vil det her pilotprojekt tillade folk at købe billetter på Facebook hurtigere og lettere, især på mobile enheder,« meddeler en Facebook talsmand ifølge Venturebeat.

Det er de to billetmastodonter Eventbrite og Ticketmaster, der er partnere på projektet. Ifølge dem er der ingen omsætningsbonus til Facebook, men det overlever teknologikæmpen nok.

Med funktionen vil Facebook nemlig have mulighed for at holde brugerne inde på sit eget site, samtidig med at selskabet får data om, hvilke arrangementer som man køber sig adgang til. Ifølge Venturebeat vil det gøre det lettere for Facebook at målrette mediets reklamer mod brugerne.

Pilotprojektet vil i første omgang kun være i USA, og det vil blive testet på Facebooks desktop site og gennem Facebook-applikationerne på iOS og Android.