Erhvervsfolk skyder penge i nyt dansk erhvervsmedie

To tidligere Berlingske-journalister lancerer digitalt medie med bl.a. Santa Fe-formand Henning Kruse Petersen som aktionær. InsideBusiness skal drives i tæt samarbejde med Ugebrevet Mandag Morgen, som dermed styrker sin erhvervsdækning.

Stifterne af InsideBusiness, Peter Nyholm (tv.) og Morten Johnsen. PR-foto
Læs mere
Fold sammen

Et nyt digitalt erhvervsmedie ser dagens lys til maj, når to tidligere Berlingske-journalister i samarbejde med Ugebrevet Mandag Morgen lancerer InsideBusiness. Seks erhvervsfolk, herunder Santa Fe- (tidl. ØK) formand Henning Kruse Petersen, står sammen med Peter Nyholm og Morten Johnsen bag det nye medie, som skal udkomme hver fredag.

Peter Nyholm, som indtil for nylig var finansredaktør på Berlingske, og Morten Johnsen, som netop har forladt en stilling som virksomhedsredaktør på Jyllands-Postens netmedie Finans.dk, vil udgive »en slags erhvervslivets Weekendavisen«, der går bag om kulisserne i store erhvervsbegivenheder.

»Fokus skal være på historier, som andre erhvervsfolk og virksomheder kan lære af og udvikle deres strategi og forretning efter,« siger Peter Nyholm, som skal være chef­redaktør.

»Mange medier satser i øjeblikket på hurtige, lette erhvervsnyheder. Derfor er der et hul i markedet, som vi kan fylde ud med kvalitetsjournalistik, der går dybere ind i stoffet. InsideBusiness skal handle om pengene, strategien bag svære beslutninger, og om hvordan man vender en kritisk situation i en virksomhed til en succes i et udfordrende marked. Vores målgruppe er ikke private forbrugere, men ledere, bestyrelser og specialister i dansk erhvervsliv,« siger Morten Johnsen og peger på, at eksempler lige nu på artikler kunne være spillet om B&O eller Mærsks øjeblikkelige udfordringer.

Mandag Morgen stiller faciliteter, elektronisk platform samt annonce- og abonnementssalg til rådighed mod, at ugebrevet får lov til at trykke artikler fra InsideBusiness.

»Vi er meget glade for at kunne være fødselshjælpere for et nyt og seriøst erhvervsmedie, som vi har mange værdier og synergier til fælles med. Det er ikke erhvervsstof, der mangler i Danmark. Der er tonsvis af det både på print og digitalt. Det er originaliteten og det unikke, der mangler. Selve nyhedsbehovet kan nemt dækkes af, men det, alle kan blive klogere af, er der mindre af,« siger Mandag Morgens direktør og chefredaktør Lisbeth Knudsen.

Ifølge Peter Nyholm har netop Berlingske været med til at skabe plads for Inside­Business’ koncept. Berlingske har for nylig lukket såvel Business Søndag som det glittede månedsmagasin BusinessMagasinet.

De to stiftere har 87 pct. af aktierne, og udover Henning Kruse Petersen er adm. direktør og medieiværksætter Jesper Sehested Lund fra JSL Management aktionær sammen med endnu to erhvervsfolk, som Peter Nyholm og Morten Johnsen ikke ønsker at sætte navn på. Yderligere to erhvervsfolk stiller ansvarlig lånekapital til rådighed, og foreløbig er der penge til to års drift.

Den nye organisation får et advisory board med Lisbeth Knudsen som formand. Indtil efteråret var hun adm. direktør og chefredaktør i Berlingske Media. Erhvervsmanden Michael Ring bliver også medlem af boardet, men er ikke aktionær.

De to stiftere afviser, at der er nogen risiko for pres fra deres aktionærer i erhvervslivet, hvis de skriver (for) kritisk om samme erhvervsliv. Henning Kruse Petersen siger til det spørgsmål:

»Når der bliver skrevet noget, man bliver utilpas ved, så er man som altovervejende hovedregel selv skyld i det. Jeg gør mig ingen illusioner om, at man kan påvirke Peter Nyholm og Morten Johnsen på nogen som helst måde.«