Egmont: Flere TV-investeringer i vente

Et strategisk sats på TV-mediet, der ikke kommer til at betyde de store forandringer for norsk TV2, siger Egmont-direktør Steffen Kragh om sit seneste køb.

Steffen Kragh fra Egmont er ikke angiveligt ikke færdig med at købe op i TV-landskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med den totale overtagelse af norsk TV2 har mediekoncernen Egmont taget første skridt i retningen af et markant strategisk sats på TV-mediet.

Det siger Egmonts koncernchef Steffen Kragh på dagen, hvor opkøbet blev annonceret. Og står det til ham, er det ikke det sidste:

"Vi vil gerne blive ved med at investere i TV i et længere strategisk perspektiv. Det er ikke aktuelt nu, da dansk TV2 ikke er til salg, men vi var med til at byde dengang, det var. En ledende kommerciel broadcaster med høj kvalitetsprofil er en attraktiv medieorganisation. Generelt vil vi gerne være blandt de markedsledende," siger han til Berlingske Business.

Egmont købte søndag aften det norske TV2 for 2,1 mia. norske kroner og blev dermed eneejer, efter at koncernen var medstifter og har været medejer de seneste 20 år. Ifølge de norske medier var de ansattes repræsentanter i bestyrelsen ikke begejstrede for salget. Men ifølge Steffen Kragh vil de norske seere - på TV eller online - ikke være i stand til at se forskel på, at Egmont nu ejer hele molevitten:

"Vi har været med til at lægge mål og strategi, og dem vil vi være med til at videreføre. Det er ikke sådan, at vi kommer ind som en fremmed opkøber af TV2. Det her har vi været med til at drive og forankre. Vi kommer til at stå bag, at det er et uafhængigt mediehus med norsk profil, der fortsat skal være stærk på nyheder, aktualitet, sport og underholdning," siger han.

Hvor stor en del af Egmonts forretning, der fremover skal ligge i TV-divisionen, vil koncernchefen ikke sætte ord på. Men meldingen er, at den digitale forretning fylder mere og mere. Men traditionalister skal ikke fortvivle:

"Jeg tror rigtig stærkt på alle vores mere end 110 magasiner, vores mange børnekulturmedier, der også er trykte, vores bøger, og at læseoplevelsen også vil være der fremadrettet. Vi udvikler ligeså gerne vores bladvirksomhed," siger Steffen Kragh.