Derfor bliver Star Tour-navnet begravet i sandet

Star Tour skifter navn til TUI og er i luften med en kampagne, der skal fortælle danskerne om det nye brand. Navneskiftet skal bl.a. give rejseselskabet nye og bedre muligheder marketingmæssigt.

Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Star Tour er et særdeles velkendt rejsebrand herhjemme, men nu forsvinder det og erstattes af TUI, der også er navnet på verdens største rejsegruppe, TUI Group, som Star Tour er en del af.

Nikolai Johnsen, pressechef for TUI i Danmark, skyller I ikke et stærkt brand ud med bade­vandet?

»Det kan du sige, men vi befinder os i en helt anden situation på rejsemarkedet i dag, end vi gjorde for bare fem år siden. I dag er konkurrenterne ikke alene rejsearrangører som Spies Rejser, Top Tours og Bravo Tours, men i mindst lige så høj grad globale rejseformidlere som Momondo, Expedia og Hotels.com,« siger Nikolai Johnsen – der altså ikke er bekymret over, at 20 års historik med et velkendt brand forsvinder.

»Slet ikke. Rejsebranchen er i den grad blevet global, og navnskiftet giver os helt nye muligheder bl.a. marketingmæssigt,« siger han.

Hvad kunne det være?

»Forestil dig eksempelvis vores indsats på Google, hvor vi nu kan få et snorlige setup, der går på tværs af landegrænserne og ikke skal skræddersyes til enkelte brand i TUI-gruppen. Dertil kommer naturligvis muligheden for at udnytte kampagneelementer på tværs af alle landegrænser,« siger Nikolai Johnsen.

Han påpeger også, at det internationale set­up er ensbetydende med flere rejsemål, flere moderne hotelkoncepter, bedre service til de rejsende og endnu smartere digitale hjælpemidler.

Men hvordan vil I slå et helt nyt brand fast i danskernes bevidsthed?

»Navneskiftet bakkes op af den største kampagne i TUI-regi nogensinde. Det er i øvrigt ikke helt korrekt, at TUI-brandet er helt nyt for danske rejsende. Ude på destinationerne har brandet været brugt i årevis, og smilet – der er en del af TUIs logo – har også længe været en del af Star Tour-logoet, så der er bestemt en vis genkendelighed, som vi også slår på i kommunikationen,« siger Nikolai Johnsen.

Farvel til charterrejse-tankegangen

Han forklarer, at Star Tour/TUI med navneskiftet bevæger sig væk fra en »90er-agtig« opfattelse af, hvad ferier går ud på. Man kan også kalde det et farvel til charterrejse-tankegangen og en omfavnelse af de digitale kanaler og eksklusive oplevelser i jagten på rejsekunderne.

»Et meget konkret eksempel i den sammenhæng er vores farvel til de omfangsrige og ­populære rejsekataloger, som vi tidligere har produceret og sendt ud til vores kunder. I dag foregår 80 procent af vores kommunikation online, da det er der, kunderne er, når de leder efter rejseinspiration,« siger pressechef Nikolai Johnsen.

Den første del af den tilknyttede kampagne er gået i luften herhjemme, og det er igen det svenske bureau Forsman & Bodenfors, der har været reklamebureaupartner på opgaven, mens Carat/Dentsu Aegis er mediebureaupartner.

De første film i kampagnen handler udelukkende om selve navneskiftet, men de bakkes senere op af andre, der slår på de nye rejse­muligheder, og kampagnen bliver synlig i alle kanaler, inklusive sociale medier, onlinekampagner og lignende.